Relevance in higher education a quick look at the contributions in the last decades
Main Article Content
Abstract
The relevance in higher education has been widely addressed, although there is a lack of consensus on what is taught, what it is taught for and for whom it is taught. This paper presents a quick look at the contributions on relevance over the last decades. A bibliographic review was carried out and it was approached in a summarized and analytical way through a chronological approach. It is concluded that relevance is a determining factor for higher education in any context or region, confirming that within the objectives of universities is to generate benefit and retribution to society, and provide quality through knowledge of the human capital that is formed on its walls.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Alvarado, A. (2008). La pertinencia social de la carrera en sociología en la UAM, Azcapotzalco e Iztapalapa [ponencia]. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_04/1703.pdf
Barnett, R. (2014). Universidades, conocimiento y curriculum. Repensar la educación superior para el siglo XXI. En A. Gewerc (Ed.), Universidad y sociedad del conocimiento (pp. 17-54). Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico.
Belmonte, M., García-Sanz, M. y Galián, B. (2020). Dos perspectivas de una misma meta: pertinencia y nivel de logro de las competencias universitarias. Educar, 56(2), 423-438. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1085
Bertrand, O. y Romani, C. (1991). Les qualifications dans la distribution: nouvelles compétences ou nouveaux métiers?. Formation emploi, 35(1), 26-34. https://www.persee.fr/doc/forem_0759-6340_1991_num_35_1_1532
Camarena, B. y Velarde, D. (2009). Educación superior y mercado laboral: vinculación y pertinencia social ¿por qué? y ¿para qué?. Estudios sociales (Hermosillo, Son.), 17(SPE), 105-125. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572009000300005
Cardona-Rodríguez, A., Unceta-Satrustegui, K., y Barandiaran-Galdós, M. (2016). Pertinencia integral en la evaluación de la calidad de la educación superior. Cultura y Educación, 28(2), 344-358. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1158446
Casillas, L. y Santini, L. (2009). Universidad intercultural. Modelo educativo. (2ª ed.). Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe. https://www.unich.edu.mx/wp-content/uploads/2012/04/Modelo2.pdf
Castro-Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-91). Siglo del Hombre Editores.
Chua, C. (2004, julio). Perception of quality in higher education [ponencia]. Proceedings of the Australian universities quality forum, Melbourne, Australia. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.125.3578&rep=rep1&type=pdf
De Mello, A., De Almeida, N. y Ribeiro, R. (2009). Por uma universidade socialmente relevante. Atos de pesquisa em educação, 4(3), 292-302. http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2009v4n3p292-302
Díaz-Castellanos, M. (2021). Perspectivas de la Formación Académica desde una Visión Trascendental Universitaria. Revista Scientific, 6(21), 356-375. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2021.6.21.19.356-375
Estupiñán, J., Villamar, M., Campi, A. y Cadena, L. (2018). Reflexiones acerca de la pertinencia e impacto de la educación superior en Ecuador desde su perspectiva actual. Open Journal Systems en Revista: REVISTA DE ENTRENAMIENTO, 3(3), 81-92. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/enrevista/article/view/2279
García-Sanz, M. (2014). La evaluación de competencias en Educación Superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 17(1), 87-106. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198861
García, M. y Sámano, M. (2021). Importancia y pertinencia de una universidad intercultural en Chiapas. Textual, (77), 261-297. https://doi.org/10.5154/r.textual.2021.77.09
Garrido, A. (2014). ¿Calidad o pertinencia? Posicionamientos en la educación superior. Revista Integra Educativa, 7(2), 127-135. http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v7n2/v7n2_a08.pdf
Garrocho, C. y Segura, G. (2012). La pertinencia social y la investigación científica en la universidad pública mexicana. CIENCIA ergo-sum, 19(1), 24-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5035069
Gómez, S. (2012). La pertinencia de la Educación Superior: una aproximación a los fundamentos político-teóricos del Banco Mundial. Dialogia, 15, 141-152. doi: 10.5585/Dialogia.n15.2754
Gray, K., Piva, T. y Nicolettou, A. (2006). Quality, Viability and Relevance: A Strategic Framework for Evaluating the Effectiveness of Mixed?Mode Teaching and Learning in an Undergraduate Biotechnology and Biomedical Science Degree. Educational Media International, 41(3), 219-231. https://doi.org/10.1080/09523980410001680833
Guarga, R. (2007). La pertinencia en la educación superior, un atributo fundamental. Universidades, (33), 25-44. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37303305
Guyot, J. y Bonami, M. (2000). Modes de structuration du travail professoral et logiques disciplinaires à l'université. Cahier de Recherche du GIRSEF, 9, 1-66. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00603567/
Hernández, J., Ravina, R. y Chumaceiro, A. (2020). Relevance and social responsibility of sustainable university organizations: Analysis from the perspective of endogenous capacities. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 7(4), 2967-2977. https://doi.org/https://doi.org/10.9770/jesi.2020.7.4(26)
Hofstetter, R. y Schneuwly, B. (2000). Pertinence scientifique et pertinence sociale. Mise en perspective de six rapports nationaux commandités sur la recherche en (sciences de l') éducation en Europe. Revue suisse des sciences de l'éducation, 22(1), 51-92. https://doi.org/10.25656/01:3643
Kaufman, C. y Paulston, R. (1991, abril). Hungarian Education in Transition [ponencia]. Annual Conference of the American Educational Research Association, Chicago, United States of America. https://eric.ed.gov/?id=ED335275
Krüger, K., Parellada, M., Osborne, M., Houston, M., Molas, A. y Jiménez, L. (2014). The relevance of university adult education for labour market policies. Revista Internacional de Organizaciones, (12), 45-69. https://doi.org/10.17345/rio12.45-69
Londoño-Calero, S. (2017). Estudiantes indígenas en universidades en el suroccidente colombiano. Tensiones entre calidad y pertinencia. Perfiles educativos, 39(157), 52-69. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.157.58440
Lussuamo, J. y Da Silvia, X. (2018). A qualidade académica e relevância social do ensino superior em angola. 1-18. https://publicacoes.riqual.org/wp-content/uploads/2022/03/Forges-18-49.pdf
Mabiala, J. y Da Silva, X. (2020). A qualidade académica e relevância social do ensino superior em angola. https://publicacoes.riqual.org/wp-content/uploads/2022/03/Forges-18-49.pdf
Magalhães, A. (2006). A Identidade do Ensino Superior: a Educação Superior e a Universidade. Revista Lusófona de Educação, 7(7), 13-40. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/56387/2/85663.pdf
Malagón-Plata, L. (2006). La vinculación Universidad-Sociedad desde una perspectiva social. Educación y educadores, 9(2), 79-93. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v9n2/v9n2a07.pdf
Menéndez, R., Orraca, M., Licourt, D. y Travieso, A. (2013). La Genética Comunitaria como demostración de la pertinencia social de la Universidad. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 17(5), 109-122. http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v17n5/rpr11513.pdf
Naidorf, J., Giordana, P. y Horn, M. (2007). La pertinencia social de la Universidad como categoría equívoca. Nómadas (Col), (27), 22-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105116595003
Nóvoa, A. (1997). La nouvelle histoire américaine de l'éducation. Histoire de l'éducation, 73, 3-48. https://www.jstor.org/stable/41159705
Ouellet, P. (2004). Les nouveaux modes de production de connaissances, la recherche en PME et le développement économique: l’inévitable tension entre «pertinence sociale» et «scientificité». Revue internationale PME Économie et gestion de la petite et moyenne entreprise, 17(3-4), 95-120. https://www.erudit.org/fr/revues/ipme/2004-v17-n3-4-ipme5006298/1008465ar/
Quinn, A., Lemay, G., Larsen, P. y Johnson, D. (2009). Service quality in higher education. Total Quality Management and Business Excellence, 20(2), 139-152. https://doi.org/10.1080/14783360802622805
Senior-Naveda, A., González, T., Marín-González, F. y Narváez, M. (2021). Vinculación universidad-comunidad: pertinencia pedagógica-social de los programas nacionales de formación. Formación universitaria, 14(4), 61-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400061
Tünnermann, C. (2000). Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 11(1 y 2), 181-196. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/138
Tünnermann, C. (2006, 31 de enero). Pertinencia y calidad de la educación superior [ponencia]. Lección inaugural Universidad Rafael Landívar, Guatemala. http://iep.udea.edu.co:8180/jspui/handle/123456789/258
Vergel, M. (2015). Modelo para evaluar la pertinencia social en la oferta académica de la Universidad Francisco de Paula Santander. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 3(1), 3-18. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1741
Zafra, S., Martínez, J. y Vergel, M. (2014). Indicadores para evaluar la pertinencia social en la oferta académica de programas. Revista logos, ciencia & tecnología, 6(1), 142-155. https://www.redalyc.org/pdf/5177/517751550012.pdf