Peace Contributions in Colombia from the Practices and Meanings of Peace in Varsana Eco-village

Main Article Content

Lyda Constanza Pulido Muñoz

Abstract

In this article results are summarized from the qualitative research: Senses and Practices of Peace from the Devotees of the Varsana Ecovillage, in association with the Network of the Conscious Global Compact in Colombia. To achieve this, the methodological approach included the analysis and interpretation of the information. The antecedents, practices and meanings of peace, points of inflection and the current state of the experience are presented as the problematic. With the participants (devotees from Krishna and rpmc activists) the following techniques were used: participant observation, documentary review, semi-structured interviews, workshops. The purpose was to make peace actions visible and to recognize them as practices of self-realization for Varsana resident devotees, such as: “Seed Bank /native seeds for life” “Peaceful boycott” “Kiva” (encounter of ancestral people), “Singing to water”, “Chaski Fest” (festival of conscious art), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Resultados de investigación

References

Arendt, H. (1993). La condición humana. Barcelona: Ediciones Paidós.

Benavides, A. (2007). Educación en derechos humanos, cultura de paz y educación para la paz: tensiones y potencialidades. Aportes Andinos, 20. Recuperado de http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/990

Berger, P., y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Fisas, V. (1998). Cultura de paz y gestión de conflictos. Barcelona: Icaria, Unesco.

Fisas, V. (1998). Manual del buen explorador en iniciativas de cultura de paz. El programa transdisciplinar de la Unesco. Barcelona: Icaria, Unesco.

Posada-Escobar, J. J., Briceño-Alvarado, P., y Santacoloma-Alvarán, J. (2016). Subjetividades políticas de paz en experiencias del Secretariado Nacional de Pastoral Social. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 163-175.

Torres, A., y Cendales, L. (2006) La sistematización como experiencia investigativa y formativa. La Piragua, 23, 29-38. Recuperado de http://ceaal.org/images/documentos/lapiragua23-1.pdf

Torres, A., y Mendoza, C. (2013). La sistematización de experiencias en educación popular. En L. Cendales, M. R. Mejía y J. Muñoz (comps.). Entretejidos de la Educación Popular en Colombia (pp. 155-184). Bogotá: Ediciones desde abajo, CEAAL, Solidaridad Socialista.

Universidad de la Sabiduría Ancestral. (2015). Sabiduría Ancestral. Varsana, 38-45. Recuperado de https://issuu.com/sevaeditorial/docs/revistavarsna2015-para_web