The Game, in the learning process, a challenge for teachers and students
Main Article Content
Abstract
The application of digital and non-digital playful strategies to promote motivation
towards the acquisition of reading comprehension in preschool children, becomes a
challenge for teachers, who in the current digital age must enrich their teaching practices
with methods attractions that motivate learning. This article is the result of a
research whose objective is to analyze the motivational processes of children when
they apply playful strategies that use digital and non-digital games for the development
of reading acquisition. The methodological approach used in this study was qualitative,
18 Transition degree students participated, through the application of a digital
and non-digital game designed in the proposal and applied in two phases, the pretest
and posttest procedure was used to evaluate academic performance and the RIMMS
instrument based on the ARCS model with which the variables of Motivation towards
learning reading acquisition were analyzed. The main results showed that children’s
academic performance improves when digital and non-digital playful strategies are
applied and, likewise, motivation processes improve.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Bello, A., García, L., & Mercado, M. (2016) Proyecto de Investigación de Aula Estrategia Didáctica para Motivar la Lectura de Cuentos en Niños de Preescolar de la Institución Educativa Nuevo Bosque. (Proyecto de Grado) Universidad de Cartagena, Cartagena, Colombia.
Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (2003). Enseñar lengua. Barcelona: Graó.
Contreras Espinosa, R. S. (2016). Presentación. Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 27-33. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.19.2.16143
Cortez, N. (2016) Las actividades literarias y su influencia en la comprensión lectora en los niños de 4 años de la Institución Educativa Nº89013, San Isidro – Chimbote, 2016 (Tesis de Grado) Nuevo Chimbote, Perú.
Cruz, O., Roque, Z. (2018) El uso de la estrategia cuentacuentos mágico en la comprensión lectora de los estudiantes de cinco años. (Trabajo de Grado) Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Arequipa, Perú.
Gómez, S., Saldaña, G. (2015) “Los chiqui cuentos infantiles como estrategia didáctica lúdica para mejorar la comprensión de textos en los niños de 05 años de la institución educativa pública inicial n°516, centro poblado “sol naciente del amazonas” (Tesis de grado) Universidad Nacional “Pedro Ruiz Gallo” Lambayeque, Perú.
Keller, JM (2010). Diseño motivacional para el aprendizaje y el rendimiento: el modelo ARCS Acercarse. Nueva York, Springer.
Loorbach, N. , Peters, O. , Karreman, J. and Steehouder, M. (2015), Validation of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) in a self?directed instructional setting aimed at working with technology. Br J Educ Technol, 46: 204-218., which has been published in final form at 10.1111/bjet.12138 DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12138
López, Y., Mosquera., & Maxy, P. (2015) Influencia de las estrategias lingüísticas para la iniciación de la comprensión lectora en los niños/ as de 5-6 años. (Trabajo de grado) Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.
Macaya, M. (2019) Interacciones lúdicas en actividades de cuentacuentos desde la perspectiva de aprendizaje a través del juego. (Tesis de Maestría) Universidad de Chile, Santiago, Chile.
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. V2.
Observatorio de innovación educativa del Tecnologico de Monterrey (2016). Edu Trends. Monterrey, Nuevo León, México: Observatorio de Innovación Educativa. Recuperado de https://observatorio.tec.mx/edutrendsgamificacion.
Peralta, A., Mojica, E., & Romero, L. (2017) Estrategias Lúdicas de Aprendizaje para mejorar los procesos de Lectoescritura en los niños y niñas de grado transición del instituto San Ignacio de Loyola (Tesis de Especialización) Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá, Colombia.
Rojas Cáceres, M., & Cruzata Martínez, A. (2016). La comprensión lectora en estudiantes de educación primaria en Perú. Revista de Educación, 0(9), 337-356.
Sandín Esteban, Mª Paz (2003) "Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones". Madrid. Mc Graw and Hill Interamericana de España (pp.258)
Vera, P. M., Moreno, E. J., Rodríguez, R. A., Vázquez, M. C., Vallés, F. E., & Cescon, J. G. (2017). Gamificación en el ámbito universitario. In XIX Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2017, ITBA, Buenos Aires).
Werbach, K., y Hunter, D. (2015). The Gamification Toolkit: Dynamics, Mechanics, and Components for the Win. Wharton Digital Press.
Woolfolk, A. (2010). Psicología educativa. México: Pearson