Observatory of Inclusive Higher Education - OESI
Main Article Content
Abstract
There are few scientific publications on inclusive education in colombian universities. In the regional context, Brazil, Ecuador and Chile are in a similar situation when it comes to addressing the scientific literature on this topic, a reality that is not alien to the European continent. Thus, a type of research that has a qualitative emphasis that is clearly defined as Sequential Explanatory Design (DEXPLIS), points to the creation of a program called the Interdisciplinary Center for Inclusive Higher Education for the generation of research, knowledge, monitoring and strategies characteristic of inclusive education, which will allow addressing inequalities and inequities in education by strengthening the social commitment of partner universities. The center addresses the socio-educational needs of inclusion to be a space for articulation of actions between higher education and public and private organizations that promote inclusive education.
Downloads
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Andréu Abela, J., García-Nieto, A., & Pérez Corbacho, A. M. (2007). Evolución de la teoría fundamentada como técnica de análisis cualitativo. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
Azorín Abellán, C. M., Sánchez, P. A., & Maquilón Sánchez, J. J. (2017). Revisión De Instrumentos Sobre Atención a La Diversidad Para Una Educación Inclusiva De Calidad. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1021–1045.
Barrios, P. M., Gáfaro, J. F. C. (2014). La educación superior inclusiva en Colombia: enfoque de derechos y camino para la paz. En: La Bagatela, Vol. 4, n° 2, Ed. Universidad de América, Bogotá, p. 41-55.
Betancourt Cadavid, JH. Ramirez Orozco, JG. Alvarez Tobon, YN. Barreto Cruz, MA. Arroyave
Giraldo, DI. Villarreal Fernandez, J. (2020). Estudios multireferenciales sobre educación y currículo. Editorial Bonaventuriana, Medellín.
Butler, J. (2016). Los sentidos del sujeto. Traducción de Paula Kuffer. Herder Editorial, S.L., Barcelona.
Charmaz, K. 2013. La teoría fundamentada en el siglo XXI: Aplicaciones para promover estudios sobre la justicia social. En: N. K. Denzin; Y. S. Lincoln (comps.) Estrategias de investigación cualitativa. Vol. III. Buenos Aires: Gedisa, pp. 270-325.
Chávez, N. C. C., Piloso, O. X. B., & Atiencia, O. G. (2021). Adaptaciones curriculares para la inclusión de estudiantes con capacidades diferentes en la educación superior en Ecuador. En: Revistas de Investigación, 44(100), 213-225.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE), “Resultados Censo Nacional de Población y Vivienda 2018” (Bogotá: DANE, 2018), https://www.dane.gov.co/fles/censo2018/informacion-tecnica/cnpv-2018-presentacion-3ra-entrega.pdf (9 de abril, 2020)
Díaz-Piñeres, A., Bravo-Rueda, C., & Sierra Delgado, G. E. (2020). Educación inclusiva en contexto: reflexiones sobre la implementación del Decreto 1421 del 2017. En: Revista Historia de La Educación Latinoamericana, 23(34), 265–289. https://doi-org.consultaremota.upb.edu.co:8443/10.19053/01227238.9823 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.9823
Dueñas Buey, L. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11538/11014 21(2), pp. 358-366.
Estanislao, E. (2016). Educación y democracia. Ciencias sociales Ariel.
Giménez, R. C. (2007). Aplicación de la teoría fundamentada (grounded theory) al estudio del proceso de creación de empresas. En: Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa: XX Congreso anual de AEDEM (p. 44). http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2499458.pdf
Glaser, B. G. (1992). Basics of grounded theory analysis: Emerge vs. Forcing. Mill Valley. CA: Sociology Press. California.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2016) . Metodología De La Investigación. 6a. ed. México D.F.: McGraw-Hill
Martinez, Piñero, Figeroa. (2013). El papel de la universidad en el desarrollo. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla Universidad Nacional del Centro la Provincia de Buenos Aires MMXIII
Ortega y Gasset, José. (1976) Misión de la Universidad y otros ensayos afines. Madrid. Ediciones de la Revista de Occidente, Col. El Arquero, 6a. ed.
Paz-Maldonado, E. (2020). Inclusión Educativa Del Alumnado en Situación De Discapacidad en La Educación Superior: Una Revisión Sistemática. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 123–146. https://doi-org.consultaremota.upb.edu.co:8443/10.14201/teri.20266 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.20266
Pérez, A. M., & Murgiondo, J. E. (2014). Claves para atender la diversidad afectivo-sexual en el contexto educativo desde un enfoque global escolar. Revista española de orientación y psicopedagogía, 25(3), 121-128. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13862
Rodríguez, M. M. D. (2012). La transversalidad de género en la educación superior: propuesta de un modelo de implementación. Posgrado y Sociedad, 12(1), 23-43. DOI: https://doi.org/10.22458/rpys.v12i1.1701
Rosa, L. E. N. (2012). Homofobia al estilo universitario. Revista Puertorriqueña de Psicología, 23, 62-76.
Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P., & Elbert, R. (2005). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales CLACSO. ISBN: 987-1183-32-1.
Seale, C. (1999). The quality of qualitative research. Sage DOI: https://doi.org/10.4135/9780857020093
Staruss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Weitzman, E., & Miles, M. (1995). Computer programs for qualitative data analysis. Sage.
Yarza, A., Rojas, H., & López, J. (2014). Discapacidad y Educación Superior: las contiendas por la participación y la ciudadanía en las reformas neoliberales de la Universidad y la educación superior en Colombia. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(1), 35-49.
Sacristán, J.G. Perez, A. Martinez,J. Torres, J. Angulo,F. Alverez, J. SF. Ediciones Morata, S.L. Madrid.
Dueñas Buey, L. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11538/11014 21(2), pp. 358-366. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11538
Amilburu y García, 2012, Filosofía de la educación. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:DptoTEPS-FEDU-Articulos-Mgamilburu0004/GarciaAmilburu_M_Fia_de_la_Ed_Philosophica.pdf
Runge Peña, AK. Hincapie Garcia, A. Muñoz Gaviria, DA. Ospina Cruz, C. (2018). El campo disciplinar profesional de la pedagogía en Colombia. Editorial Universidad Católica de Oriente. Colombia. DOI: https://doi.org/10.47286/9789585518230