Didactic strategy based on learning styles for English language teaching
Main Article Content
Abstract
The objective of the research was to construct a didactic strategy to develop writing and reading skills in the English language, through the use of the learning styles proposed in the Visual, Auditory, and Kinesthetic (VAK) model of Blander and Grinder. A mixed model of research was proposed, with an educational action research design and a quasi-experimental approach. In the research participated 17 eighth-grade students of a private institution in the municipality of Socorro, Santander. The results obtained according to the Wilcoxon test statistical analysis indicated that the use of the didactic strategy in the student population allowed a significant increase in the development of writing and reading skills in the language, especially in those students with kinesthetic styles. In summary, the deconstruction, reconstruction, and validation of the practical pedagogical research, allow the development of a reflexive process of the English language teaching through the students ‘learning styles.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Arán, A. (2021). Actitud y motivación hacia el aprendizaje del inglés en estudiantes de una escuela normal rural. Revista De Estilos De Aprendizaje, 14(28), 179–192. https://doi.org/10.55777/rea.v14i28.2820
Arango, L., y Lezcano, M. (2016). Estilos de aprendizaje, estrategias de aprendizaje y su relación con el uso de las TIC en estudiantes de séptimo grado de dos instituciones educativas del municipio de El Retiro. [Tesis de maestría. Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín, Colombia]
Beltrán, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Boletín Redipe, 6(4), 91-98. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/227/224
Cárdenas, R. (2009). Tendencias globales y locales en la formación de docentes de lenguas extranjeras. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 14(22), 71-105.
Chávez, M. X., Saltos, M. A., y Saltos, C. M. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior. Domino de las Ciencias, 3(3), 759-771. https://doi.org/10.23857/dc.v3i3%20mon.707
Correa, D., Usma, J., Y Montoya, J.C. (2014). el programa nacional de bilingüismo: un estudio exploratorio en el departamento de Antioquia, Colombia. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 19(1), 101-116. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-34322014000100007&lng=en&tlng=es
Escandón, A. (2014). La escritura en una lengua extranjera como ciencia de la escritura o gramatología. Cuadernos Canela, 25, 34-50. https://cuadernoscanela.org/index.php/cuadernos/article/view/13
Esteves, Z., Tena, P., Rodríguez, C., y Romero, M. (2022). Estilos de aprendizaje en el aprestamiento a la lectoescritura en niños. Cienciamatria, 8(3), 623-635. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.795
Franco, Á. (2022). Los estilos de aprendizaje: estrategia para desarrollar un aprendizaje significativo. Polo del Conocimiento, 7(8), 229-249. doi:http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i8.4385
García, J. L. R., Unigarro, M. C. C., y Fuentes, C. E. (2017). Estilos de aprendizaje aplicados a una segunda lengua. Colección Académica de Ciencias Sociales, 4(2), 75-81. https://revistas.upb.edu.co/index.php/cienciassociales/article/view/4068
Govea, L., y Sánchez, F. (2006). La lengua extranjera y la interacción verbal en el aula. Laurus, 12(22), 208-223. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102211.pdf
Guillen, L. A. (2015). Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje utilizados para la adquisición del inglés como segunda lengua en el Centro Boliviano Americano - Sucre. Revista de estilos de aprendizaje, 8(16), 162-177. https://doi.org/10.55777/rea.v8i16.1022
Hernández, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial Mc Graw Hill Education,
Hoyos, M. P., y Gallego, T. M. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (51), 23-45. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7795812
Ministerio de Educación Nacional (2014) Programa Nacional de Inglés Colombia Very Well. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2020). Lengua Extranjera. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-printer-364450.html#:~:text=El%20aprendizaje%20de%20lenguas%20extranjeras,los%20negocios%20y%20el%20trabajo.
Morales, Y., y Rojas, J. (2016). La personalidad y el estilo de aprendizaje: una relación mutua en el rendimiento académico en la clase de inglés. Revista de Lenguas Modernas, (24), 411-432. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/24688
Neira, L. (2018). Los estilos de aprendizaje y la competencia argumentativa escrita bilingüe (español-inglés) en términos de las escogencias discursivas y lingüísticas. Lenguaje, 46(2), 266-291. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v46i2.6583
Norato, A. M. (2017). Estilos de aprendizaje y motivación, la clase de inglés en séptimo grado. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 10(2), 187-207. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0002.09
Parra, M. (2020). La enseñanza del inglés y su perspectiva en la educación rural. Huellas rurales, 7(2), 79-91. https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/huellasrurales/article/view/8801/5352
Restrepo , B. (2002). Una variante pedagógica de la Investigación-Acción Educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie2912898
Vargas, K., Huayanca, P., Ramos, N., y Villamar, M. (2019). Estilos y estrategias de aprendizaje, una búsqueda efectiva para hallar la relación con la motivación académica. Revista Innova Educación, 1 (2), 197-210. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8054569
Vargas, M. C., Torres, M. O., y López, A. M. (2014). Estilos de aprendizaje en estudiantes de inglés y su rendimiento académico. Itinerario Educativo: revista de la Facultad de Educación, 28(63), 155-177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6280210