Socio-emotional skills and school coexistence. A documentary analysis in Primary
Main Article Content
Abstract
This article presents the results of a documentary study on school coexistence, socio-emotional skills, and conflict resolution in the classroom for the citizenship training of primary school students. Four trends related to the topics of interest are identified: a) socio-emotional skills in school coexistence, b) school conflict, c) coexistence and construction of citizenship. The analysis of the research shows agreement in the interest in socio-emotional skills as an alternative to learning to resolve conflicts, improving school coexistence in the classrooms, and in the citizenship training of primary students. These topics contribute to the production of knowledge of the macro research project "Dialogue of knowledge between social organizations and educational institutions of the southern subregion of the department of Huila to articulate efforts in the construction of citizenship as a strategy for the defense of life."
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Acevedo Zapata, S. M., Medina Ríos, L. F., & Ramírez Calderón, V. P. (2019). Rol del maestro en la mediación del conflicto escolar desde la implementación de estrategias psicopedagógicas para la convivencia. [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana].
Benítez Moreno, F. J., Herrera-López, H. M., y Rodríguez-Hidalgo, A. J. (2021). Las habilidades socioemocionales para la mediación escolar: Una revisión sistemática. Revista Boletín Redipe, 10(6), 171-194. http://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1318 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i6.1318
Caicedo Mosquera, B., Peña Mosquera, M. P., y Rodríguez Montaño, M. D. (2021). Incidencia de la convivencia escolar en el desarrollo de los aprendizajes de los estudiantes del municipio de Jamundí [Tesis de maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales].
https://repository.libertadores.edu.co/items/b2e8fe72-668c-42fd-8e33-e0a8c59699c3
Camacho Meza, J. (2019). Importancia del desarrollo de habilidades socioemocionales en estudiantes de primaria. Revista Educación y Humanismo, 21(36), 256-273. http://hdl.handle.net/11323/5920
Canchila Salcedo, O. L. (2021). La lúdica como estrategia didáctica en el fortalecimiento de la convivencia escolar desde la pedagogía para la paz (Trabajo de grado, Universidad de Córdoba). Universidad de Córdoba.
https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4812
Cano Guevara, J. A., Vargas Sánchez, A. D., & Becerra Rodríguez, D. F. (2020). Relación entre la resolución de conflictos en aula y las TIC: Una revisión de literatura. Revista ESPACIOS, 41(18), 20-35. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p20.pdfCanchila Salcedo, L. M. (2021). Juegos cooperativos como estrategia para la promoción de la convivencia escolar en primaria. Revista Investigación y Desarrollo en Educación, 10(1), 126-140.
Cortes López, M. I. y Cruz Infante, J. D. (2021). Integración de las inteligencias múltiples y las habilidades sociales para la promoción de la convivencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 101(40.1), 193-214
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D. y Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students' social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Echeverri Hoyos, I. C., y Cuesta Córdoba, J. (2021). Estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar en la Institución Educativa Santo Domingo en Bello Antioquia. [Tesis de maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/12740/5/TM.ED_EcheverryIsabel-CuestaYesica_2021.pdf
Estrada Araoz, E. G. Mamani Uchasara, H. R. y Quispe Nina, J. C. (2020). Estrategias psicoeducativas para el Desarrollo de Habilidades Socioemocionales en Estudiantes de Educación Primaria. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de San Agustín]. DOI: https://doi.org/10.36097/rsan.v1i39.1374
García Pérez, J. R., y Berrocal Morales, Y. (2022). Estrategias de gestión educativa para fortalecer la convivencia escolar en el centro educativo rural San Antonio. [Tesis de Maestría,Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología. Facultad de humanidades y ciencias de la educación].
Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada: Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Paidós.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.
González Sánchez, J. F. (2020). Diseño de un programa de enseñanza de habilidades sociales para la tramitación pacífica de conflictos escolares desde el enfoque de “prevención”. [Tesis de maestría. Universidad Minuto de Dios].
Gutiérrez González, D. (2020). Fortalecimiento Socioemocional de los Estudiantes de Quinto Grado desde el Área de Inglés. [Tesis de Maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores].
Guzmán Tique, J. L. y López Neira, L. P. (2019). Estrategias de mediación para la gestión de conflictos en el aula. Revista Investigación y Reflexión Educativa, 7(2), 227-241. http://hdl.handle.net/11349/14875
Johnson, D. W. y Johnson, F. P. (2002). Joining: Group Theory and Group Skills (8th Ed.). Pearson.
Olaya Ferreira, L. A., y Morales Montaña, G. E. (2021). Estrategia pedagógica para la resolución pacífica de conflictos en entornos escolares a través del fortalecimiento de competencias socioemocionales. [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales]. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/55777
Pandiani, O. (2020). El efecto en las habilidades socioemocionales de los estudiantes mediante el programa ExtraClase. [Tesis de maestría, FLACSO Andes]. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/16332/2/TFLACSO-2020OS.pdf
Peñaranda Téllez, M. A. (2021). Propuesta pedagógica para la regulación emocional en estudiantes de cuarto grado. [Tesis de Maestría, Universidad Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/server/api/core/bitstreams/d156e702-9cf4-4654-a4eb-b2b4c90dd670/content
Romero Marín, K. A. (2020). Fortalecimiento de competencias ciudadanas para el mejoramiento de la convivencia escolar a través de juegos cooperativos en los grados cuarto y quinto, mediante la wiki (Trabajo de grado, Universidad de Santander UDES). Universidad de Santander UDES. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/8111
Santacruz Estévez, A.P., Palacio Ruiz E.F. (2021). Guía metodológica de Prácticas Restaurativas para el mejoramiento de la convivencia escolar y la resolución de conflictos. [Tesis de Maestría, Universidad de la Costa].
Suesca Niño, L. Y. (2021). Habilidades Socioemocionales Básicas en una Escuela Rural La Canción como Estrategia Mediadora. [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia].
Toro Aguirre, P. A. y Salinas Casallas, L. E. (2019). Concepciones de conflicto en estudiantes de grado 4º y 5º de la institución educativa rural san Rafael de Calarcá Quindío. Tesis de grado de Maestría En Educación. Repositorio Universidad Tecnológica De Pereira. Facultad Ciencias De La Educación.
Vives Osorio, A. M. (2022). Importancia del Desarrollo de las Competencias Socioemocionales en la Educación Básica. [Tesis de Maestría, Universidad del Norte]. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/11326/TRABAJODEGRADOANAMARIAVIVESOSORIO1140866888.pdf?sequence=1&isAllowed=y