Socio-emotional skills and school coexistence. A documentary analysis in Primary

Main Article Content

Judith Martínez Inés
Martha Cecilia Lozano Ardila
Sara Victoria Alvarado Salgado

Abstract

This article presents the results of a documentary study on school coexistence, socio-emotional skills, and conflict resolution in the classroom for the citizenship training of primary school students. Four trends related to the topics of interest are identified: a) socio-emotional skills in school coexistence, b) school conflict, c) coexistence and construction of citizenship. The analysis of the research shows agreement in the interest in socio-emotional skills as an alternative to learning to resolve conflicts, improving school coexistence in the classrooms, and in the citizenship training of primary students. These topics contribute to the production of knowledge of the macro research project "Dialogue of knowledge between social organizations and educational institutions of the southern subregion of the department of Huila to articulate efforts in the construction of citizenship as a strategy for the defense of life."

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Artículos de investigación

Author Biographies

Judith Martínez Inés, Distance Education University - Unisur

Community Social Psychologist from the Distance Education University - Unisur. Master's student in Education and Human Development at CINDE - University of Manizales. Participant in the research stay for the BPIN project 202000010046, according to public call No. 01-2022.

Martha Cecilia Lozano Ardila, International Center for Education and Human Development – CINDE

Psychologist from the Catholic University of Colombia. Master's degree in Educational and Social Development from CINDE-National Pedagogical University. PhD in Social Sciences, Childhood, and Youth from CINDE-University of Manizales. ORCID: 0000-0001-5061-6434

Sara Victoria Alvarado Salgado, International Center for Education and Human Development – CINDE

Psychologist from the Pontifical Javeriana University. Master's degree in Education and Social Development. PhD in Education from Nova University-CINDE. Director of the PhD program in Social Sciences, Childhood, and Youth at CINDE-University of Manizales. Director of the International Research and Development Center - CINDE. ORCID: 0000-0002-0115-8075

References

Acevedo Zapata, S. M., Medina Ríos, L. F., & Ramírez Calderón, V. P. (2019). Rol del maestro en la mediación del conflicto escolar desde la implementación de estrategias psicopedagógicas para la convivencia. [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana].

https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/4432/Rol%20del%20maestro%20en%20la%20mediaci%C3%B3n%20del%20conflicto%20escolar%20desde%20la%20implementaci%C3%B3n%20de%20estrategias%20psicopedag%C3%B3gicas.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Benítez Moreno, F. J., Herrera-López, H. M., y Rodríguez-Hidalgo, A. J. (2021). Las habilidades socioemocionales para la mediación escolar: Una revisión sistemática. Revista Boletín Redipe, 10(6), 171-194. http://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1318 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i6.1318

Caicedo Mosquera, B., Peña Mosquera, M. P., y Rodríguez Montaño, M. D. (2021). Incidencia de la convivencia escolar en el desarrollo de los aprendizajes de los estudiantes del municipio de Jamundí [Tesis de maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales].

https://repository.libertadores.edu.co/items/b2e8fe72-668c-42fd-8e33-e0a8c59699c3

Camacho Meza, J. (2019). Importancia del desarrollo de habilidades socioemocionales en estudiantes de primaria. Revista Educación y Humanismo, 21(36), 256-273. http://hdl.handle.net/11323/5920

Canchila Salcedo, O. L. (2021). La lúdica como estrategia didáctica en el fortalecimiento de la convivencia escolar desde la pedagogía para la paz (Trabajo de grado, Universidad de Córdoba). Universidad de Córdoba.

https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4812

Cano Guevara, J. A., Vargas Sánchez, A. D., & Becerra Rodríguez, D. F. (2020). Relación entre la resolución de conflictos en aula y las TIC: Una revisión de literatura. Revista ESPACIOS, 41(18), 20-35. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p20.pdfCanchila Salcedo, L. M. (2021). Juegos cooperativos como estrategia para la promoción de la convivencia escolar en primaria. Revista Investigación y Desarrollo en Educación, 10(1), 126-140.

Cortes López, M. I. y Cruz Infante, J. D. (2021). Integración de las inteligencias múltiples y las habilidades sociales para la promoción de la convivencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 101(40.1), 193-214

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D. y Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students' social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Echeverri Hoyos, I. C., y Cuesta Córdoba, J. (2021). Estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar en la Institución Educativa Santo Domingo en Bello Antioquia. [Tesis de maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/12740/5/TM.ED_EcheverryIsabel-CuestaYesica_2021.pdf

Estrada Araoz, E. G. Mamani Uchasara, H. R. y Quispe Nina, J. C. (2020). Estrategias psicoeducativas para el Desarrollo de Habilidades Socioemocionales en Estudiantes de Educación Primaria. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de San Agustín]. DOI: https://doi.org/10.36097/rsan.v1i39.1374

García Pérez, J. R., y Berrocal Morales, Y. (2022). Estrategias de gestión educativa para fortalecer la convivencia escolar en el centro educativo rural San Antonio. [Tesis de Maestría,Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología. Facultad de humanidades y ciencias de la educación].

https://repositorio.umecit.edu.pa/bitstream/handle/001/6285/JAIRO%20GARC%c3%8dA%20-%20YOJAIRA%20BERROCAL%20-1-.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada: Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Paidós.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.

González Sánchez, J. F. (2020). Diseño de un programa de enseñanza de habilidades sociales para la tramitación pacífica de conflictos escolares desde el enfoque de “prevención”. [Tesis de maestría. Universidad Minuto de Dios].

http://repository.uniminuto.edu:8080/jspui/bitstream/10656/14280/2/TM.ED__Gonz%C3%A1lezS%C3%A1nchezJuanFelipe_2020.pdf

Gutiérrez González, D. (2020). Fortalecimiento Socioemocional de los Estudiantes de Quinto Grado desde el Área de Inglés. [Tesis de Maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores].

https://repository.libertadores.edu.co/server/api/core/bitstreams/d8de97aa-5e18-44f1-be4c-c20c4469d092/content

Guzmán Tique, J. L. y López Neira, L. P. (2019). Estrategias de mediación para la gestión de conflictos en el aula. Revista Investigación y Reflexión Educativa, 7(2), 227-241. http://hdl.handle.net/11349/14875

Johnson, D. W. y Johnson, F. P. (2002). Joining: Group Theory and Group Skills (8th Ed.). Pearson.

Olaya Ferreira, L. A., y Morales Montaña, G. E. (2021). Estrategia pedagógica para la resolución pacífica de conflictos en entornos escolares a través del fortalecimiento de competencias socioemocionales. [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales]. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/55777

Pandiani, O. (2020). El efecto en las habilidades socioemocionales de los estudiantes mediante el programa ExtraClase. [Tesis de maestría, FLACSO Andes]. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/16332/2/TFLACSO-2020OS.pdf

Peñaranda Téllez, M. A. (2021). Propuesta pedagógica para la regulación emocional en estudiantes de cuarto grado. [Tesis de Maestría, Universidad Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/server/api/core/bitstreams/d156e702-9cf4-4654-a4eb-b2b4c90dd670/content

Romero Marín, K. A. (2020). Fortalecimiento de competencias ciudadanas para el mejoramiento de la convivencia escolar a través de juegos cooperativos en los grados cuarto y quinto, mediante la wiki (Trabajo de grado, Universidad de Santander UDES). Universidad de Santander UDES. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/8111

Santacruz Estévez, A.P., Palacio Ruiz E.F. (2021). Guía metodológica de Prácticas Restaurativas para el mejoramiento de la convivencia escolar y la resolución de conflictos. [Tesis de Maestría, Universidad de la Costa].

https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/8884/Gu%c3%ada%20metodol%c3%b3gica%20de%20Pr%c3%a1cticas%20Restaurativas%20para%20el%20mejoramiento%20de%20la%20convivencia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Suesca Niño, L. Y. (2021). Habilidades Socioemocionales Básicas en una Escuela Rural La Canción como Estrategia Mediadora. [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia].

https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/handle/001/8932/Habilidades_socioemocionales.pdf;jsessionid=4AAB8109D1F5EC0D801FCECB5020967D?sequence=1

https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/handle/001/8932/Habilidades_socioemocionales.pdf;jsessionid=4AAB8109D1F5EC0D801FCECB5020967D?sequence=1

Toro Aguirre, P. A. y Salinas Casallas, L. E. (2019). Concepciones de conflicto en estudiantes de grado 4º y 5º de la institución educativa rural san Rafael de Calarcá Quindío. Tesis de grado de Maestría En Educación. Repositorio Universidad Tecnológica De Pereira. Facultad Ciencias De La Educación.

https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/b04edb85-aa00-4ac9-b600-4b93426ee40f/content

Vives Osorio, A. M. (2022). Importancia del Desarrollo de las Competencias Socioemocionales en la Educación Básica. [Tesis de Maestría, Universidad del Norte]. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/11326/TRABAJODEGRADOANAMARIAVIVESOSORIO1140866888.pdf?sequence=1&isAllowed=y