Territories of reading, writing and orality in the Coffee Region An understanding of narratives produced by sociocultural promoters from the Count on Efigas Program.

Main Article Content

David Arturo Ospina-Ramírez
Jhoana Patiño López
Juan Carlos García Castillo
Alejandra Correa González

Abstract

The objective of this article is to understand the territories of reading, writing and orality in Colombia’s Coffee Region through the narratives produced by the sociocultural promoters that work for the Count on Efigas program. This qualitative study used Participatory Action Research (PAR) and narrative analysis methodologies. The participants were 74 sociocultural promoters, including teachers, librarians and cultural managers, and who worked with 500 children and young people. The results show significant transformations in reading, writing and orality practices in the communities, highlighting the importance of using the sociocultural approach and focusing on human capabilities to develop communicative and critical skills. The authors’ conclusions highlight the need to democratize these practices in order to encourage the active and conscious participation of individuals in communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Resultados de investigación

Author Biographies

David Arturo Ospina-Ramírez, Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano. Fundación CINDE.

Doctor in Social Sciences, Childhood, and Youth, and Master in Education and Human Development, Cinde – Universidad de Manizales. Master in Project Management and Psychologist, Universidad Ean. Designer, Universidad Autónoma de Colombia. Coordinator of the Science, Technology, and Innovation System, Fundación Cinde. Research Professor, Center for Advanced Studies in Childhood and Youth. H-index: 7. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1954-2489. Email: coor.sistema.ctei@cinde.org.co

Jhoana Patiño López , International Center for Education and Human Development – CINDE

Doctor in Social Sciences, Childhood, and Youth. Research Professor at Cinde. Associate Researcher at Minciencias. Technical Coordinator of the Reading, Writing, and Orality Promotion Program Cuenta con Efigas. Coordinator of the Caldas Writers' Network. H-index: 13. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8431-7317. Email: jpatino@cinde.org.co

Juan Carlos García Castillo , Universidad Autónoma de Colombia

Magíster en Ciencias Políticas, Universidad Autónoma de Colombia. Politólogo, Universidad Autónoma de Colombia. Índice H: 0. Orcid: https://orcid.org/0009-0005-8730-6567, Correo electrónico: juanc.garciac@autonoma.edu.co

Alejandra Correa González, International Center for Education and Human Development – CINDE

Administradora de Empresas y Magíster en Desarrollo Humano y Educación. Líder de Sostenibilidad de la Empresa Efigas. Correo electrónico: acorreag@efigas.com.co

References

Aguilar-Forero, N., Salazar, F. y Aguilar-Forero, P. (2023). La construcción de ciudadanía mundial en bibliotecas rurales: Una sistematización de dos experiencias en Colombia. Información, cultura y sociedad, (48). doi:10.34096/ics.i48.12519 DOI: https://doi.org/10.34096/ics.i48.12519

Calderón, F., & López, A. (2008). Investigación-acción participativa y desarrollo comunitario. Editorial Abya Yala.

Castrillón, S. y Roa, P. (2020). La lectura, la escritura y la oralidad: El derecho a la cultura escrita. Biblioteca Nacional de Colombia y Ministerio de Cultura.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.

Deleuze, G. (1990). El poder: Curso en el Collège de France (1982-1983). Ediciones Cátedra.

Fals-Borda, O. (2008). El Problema de Cómo Investigar la Realidad para Transformarla: Por Qué y Cómo Quienes Investigan Actúan Transforman. Siglo XXI Editores.

Flick, U. (2007). Managing quality in qualitative research. SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781849209441

Foucault, M. (1991). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Penguin Books.

Freire, P. (2011). Education for Critical Consciousness. Bloomsbury Publishing.

Giraldo-López, D. y Ramírez-García, J. (2018). Territorios: Lecturas y escrituras para ser, recorrer y habitar. [Tesis de Pregrado, Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/12260

Hurtado, D. (2000). La alfabetización en contextos de diversidad cultural. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Nacional.

Kalman, J. (2003). El acceso a la cultura escrita: un proceso de apropiación. Siglo XXI Editores.