Family Dynamics and Prevention of Experimental Use of Psychoactive Substances in Young People
Main Article Content
Abstract
Currently, actions towards the prevention of experimental use of psychoactive substances among young people arouse interest in various groups and institutions, focused on different disciplines. This interest raises questions about environments such as school or family, to investigate their responsibility towards this problem. Thus, the family appears with its various relationships that can be counterproductive, affecting the physical, psychological, emotional and social well-being of this population. Therefore, this review article reports on some research that addresses family dynamics as an essential component for the development and impact on the decisions that young people make regarding the experimental consumption of SPA. Likewise, this article pays tribute to the BPIN 2020000100461 project, in relation to the contributions on the prevention of SPA consumption in young people, based on analyzing the skills developed in the families addressed in this research.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Alcaldía Mayor de Bogotá, D.C. (2022). Estudio de consumo de sustancias psicoactivas en Bogotá D.C. [Informe Final]. https://www.unodc.org/documents/colombia/2023/septiembre-9/ESTUDIO_DE_CONSUMO_DE_SUSTANCIAS_PSICOACTIVAS_BOGOTA_2022.pdf
Barbosa-González, A., & Vanegas-Pérez, G. (2023). Narrativas sobre la cultura del consumo de sustancias psicoactivas en adolescentes de familias monoparentales. PSICOLOGÍA UNEMI, 7(12), 10-22. https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/1510 DOI: https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol7iss12.2023pp10-22p
Di Marco, G. (2005). 1. Las familias. Coordinadora editorial Graciela Di Marco, 25.
Ganzenmüller, C., Vallina, J. F., & Moratalla, J. F. E. (1997). Delitos contra la salud pública: Drogas, sustancias psicotrópicas y estupefacientes. II. Bosch. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=299609
Gallego, A. M., Pino Montoya, J. W., Álvarez Gallego, M. M., Vargas Mesa, E. D., & Correa Idarraga, L. V. (2019). La dinámica familiar y estilos de crianza: pilares fundamentales en la dimensión socioafectiva. Hallazgos, 16(32), 131-150. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413859265008 DOI: https://doi.org/10.15332/2422409X.5093
Gudiña, V. (2024). Apoyo emocional—Qué es, definición y concepto. Definición. De. https://definicion.de/apoyo-emocional/
Hamui, A; Varela, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica. Universidad Nacional Autónoma de México., 2(5), 55-60. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733230009 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
Lampresa, S. & Aravena, M. (2023). Pautas de crianza y su relación con la convivencia escolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7, 2731-2748. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5520. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5520
Levy, S. (2022). Uso de sustancias en adolescentes—Salud infantil. Manual MSD versión para público general. https://www.msdmanuals.com/es/hogar/salud-infantil/problemas-en-los-adolescentes/uso-de-sustancias-en-adolescentes
Margulis, M., & Urresti, M. (1998). La construcción social de la condición de juventud. Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades, 1, 3-21. https://donbosco.org.ar/uploads/recursos/recursos_archivos_1082_1112.pdf
Martínez, M. (2007). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. (3era ed.). Trilla, S.A. https://profeinfo.files.wordpress.com/2020/06/investigacion-cualitativa-etnografica-martinez.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social - Resolución 089. (2019). Política Integral para la Prevención y Atención del Consumo de Sustancias Psicoactivas. El Ministerio de Salud y Protección Social. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/politica-prevencion-atencion-spa.pdf
Muñoz, M., Gallego, C., Wartski, C., y Álvarez, L. (2012). Familia y consumo de sustancias psicoactivas: una búsqueda de lo ausente. Index de enfermería, 21(3), 136-140. DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962012000200006
Organización Panamericana de la Salud. (2003). La familia y la salud [44.o Consejo directivo 55.a Sesión del comité regional]. Organización Panamericana de la Salud - Organización Mundial de la Salud. https://www3.paho.org/spanish/GOV/CD/cd44-10-s.pdf
Ministerio de Salud y Protección Social. (2019). Política integral para la prevención y atención del consumo de sustancias psicoactivas. Min Salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/politica-prevencion-atencion-spa.pdf
Ortega Pacheco, Y.J; Hernández Bolívar, M; y Barrero Toncel, V.I. (2019). Concepción y dinámica familiar: Análisis desde la percepción de un grupo de niños de cuatro años. Cultura, Educación y Sociedad., 10(2), 63-72. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.05 DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.05
Palacio Valencia, M. C. (2009). Los cambios y transformaciones en la familia. Una paradoja entre lo sólido y lo líquido. Latinoamericana de Estudios de Familia, 1, 46–60. Recuperado a partir de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/5570
Torbay Betancor, Ángela, Cristo Heras, M., & Marrero, M. (2003). Evaluación de las necesidades sociopersonales de drogodependientes, desde un programa de intervención: la perspectiva de los implicados. Anales de Psicología /
Annals of Psychology, 19(2), 173–186. https://www.unicef.org/cuba/midete-crianza-respetuosa
Urías Aguirre, K. M., Montero Pardo, X., Musitu Ochoa, G., Estévez López, E., Jiménez Martínez, T. I., & Padilla-Bautista,
J. A. (2023). Escala de comunicación padres e hijos adolescentes: Evidencia de validez en México. Psicumex, 13(1), 1-28. https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.541 DOI: https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.541
Viliota, M., y Velásquez, F. (2018). Pautas de crianza, familia y educación. Revista de Psicología GEPU, 9(1), 146-169. https://revistadepsicologiagepu.es.tl/Pautas-de-crianza%2C-familia-y-educaci%F3n.htm