Family Dynamics and Prevention of Experimental Use of Psychoactive Substances in Young People

Main Article Content

Verónica Yadith Calvo Tafur
Susy Yarley Hinestroza Rodríguez

Abstract

Currently, actions towards the prevention of experimental use of psychoactive substances among young people arouse interest in various groups and institutions, focused on different disciplines. This interest raises questions about environments such as school or family, to investigate their responsibility towards this problem. Thus, the family appears with its various relationships that can be counterproductive, affecting the physical, psychological, emotional and social well-being of this population. Therefore, this review article reports on some research that addresses family dynamics as an essential component for the development and impact on the decisions that young people make regarding the experimental consumption of SPA. Likewise, this article pays tribute to the BPIN 2020000100461 project, in relation to the contributions on the prevention of SPA consumption in young people, based on analyzing the skills developed in the families addressed in this research.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Artículos de investigación

Author Biographies

Verónica Yadith Calvo Tafur, Master's in Education and Human Development. Agreement between the University of Manizales and CINDE Foundation.

Social Worker. Research teacher at Corporación Universitaria Minuto de Dios. Master's student in Education and Human Development at CINDE - University of Manizales, Colombia. Participant in the royalty project during the research stay according to public call No. 01-2022. trabajosocialvyct@gmail.com https://orcid.org/0009-0003-8050-4558.

Susy Yarley Hinestroza Rodríguez, International Center for Education and Human Development Foundation. CINDE Foundation

Social Worker. Master's in Government and Public Policy. Research teacher at the International Center for Education and Human Development Foundation - CINDE. shinestroza@cinde.org.co https://orcid.org/0000-0001-8263-598X.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá, D.C. (2022). Estudio de consumo de sustancias psicoactivas en Bogotá D.C. [Informe Final]. https://www.unodc.org/documents/colombia/2023/septiembre-9/ESTUDIO_DE_CONSUMO_DE_SUSTANCIAS_PSICOACTIVAS_BOGOTA_2022.pdf

Barbosa-González, A., & Vanegas-Pérez, G. (2023). Narrativas sobre la cultura del consumo de sustancias psicoactivas en adolescentes de familias monoparentales. PSICOLOGÍA UNEMI, 7(12), 10-22. https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/faso-unemi/article/view/1510 DOI: https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol7iss12.2023pp10-22p

Di Marco, G. (2005). 1. Las familias. Coordinadora editorial Graciela Di Marco, 25.

Ganzenmüller, C., Vallina, J. F., & Moratalla, J. F. E. (1997). Delitos contra la salud pública: Drogas, sustancias psicotrópicas y estupefacientes. II. Bosch. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=299609

Gallego, A. M., Pino Montoya, J. W., Álvarez Gallego, M. M., Vargas Mesa, E. D., & Correa Idarraga, L. V. (2019). La dinámica familiar y estilos de crianza: pilares fundamentales en la dimensión socioafectiva. Hallazgos, 16(32), 131-150. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413859265008 DOI: https://doi.org/10.15332/2422409X.5093

Gudiña, V. (2024). Apoyo emocional—Qué es, definición y concepto. Definición. De. https://definicion.de/apoyo-emocional/

Hamui, A; Varela, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica. Universidad Nacional Autónoma de México., 2(5), 55-60. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733230009 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8

Lampresa, S. & Aravena, M. (2023). Pautas de crianza y su relación con la convivencia escolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7, 2731-2748. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5520. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5520

Levy, S. (2022). Uso de sustancias en adolescentes—Salud infantil. Manual MSD versión para público general. https://www.msdmanuals.com/es/hogar/salud-infantil/problemas-en-los-adolescentes/uso-de-sustancias-en-adolescentes

Margulis, M., & Urresti, M. (1998). La construcción social de la condición de juventud. Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades, 1, 3-21. https://donbosco.org.ar/uploads/recursos/recursos_archivos_1082_1112.pdf

Martínez, M. (2007). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. (3era ed.). Trilla, S.A. https://profeinfo.files.wordpress.com/2020/06/investigacion-cualitativa-etnografica-martinez.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social - Resolución 089. (2019). Política Integral para la Prevención y Atención del Consumo de Sustancias Psicoactivas. El Ministerio de Salud y Protección Social. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/politica-prevencion-atencion-spa.pdf

Muñoz, M., Gallego, C., Wartski, C., y Álvarez, L. (2012). Familia y consumo de sustancias psicoactivas: una búsqueda de lo ausente. Index de enfermería, 21(3), 136-140. DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962012000200006

Organización Panamericana de la Salud. (2003). La familia y la salud [44.o Consejo directivo 55.a Sesión del comité regional]. Organización Panamericana de la Salud - Organización Mundial de la Salud. https://www3.paho.org/spanish/GOV/CD/cd44-10-s.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social. (2019). Política integral para la prevención y atención del consumo de sustancias psicoactivas. Min Salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/politica-prevencion-atencion-spa.pdf

Ortega Pacheco, Y.J; Hernández Bolívar, M; y Barrero Toncel, V.I. (2019). Concepción y dinámica familiar: Análisis desde la percepción de un grupo de niños de cuatro años. Cultura, Educación y Sociedad., 10(2), 63-72. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.05 DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.05

Palacio Valencia, M. C. (2009). Los cambios y transformaciones en la familia. Una paradoja entre lo sólido y lo líquido. Latinoamericana de Estudios de Familia, 1, 46–60. Recuperado a partir de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/5570

Torbay Betancor, Ángela, Cristo Heras, M., & Marrero, M. (2003). Evaluación de las necesidades sociopersonales de drogodependientes, desde un programa de intervención: la perspectiva de los implicados. Anales de Psicología /

Annals of Psychology, 19(2), 173–186. https://www.unicef.org/cuba/midete-crianza-respetuosa

Urías Aguirre, K. M., Montero Pardo, X., Musitu Ochoa, G., Estévez López, E., Jiménez Martínez, T. I., & Padilla-Bautista,

J. A. (2023). Escala de comunicación padres e hijos adolescentes: Evidencia de validez en México. Psicumex, 13(1), 1-28. https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.541 DOI: https://doi.org/10.36793/psicumex.v13i1.541

Viliota, M., y Velásquez, F. (2018). Pautas de crianza, familia y educación. Revista de Psicología GEPU, 9(1), 146-169. https://revistadepsicologiagepu.es.tl/Pautas-de-crianza%2C-familia-y-educaci%F3n.htm