Educational Practices within the Framework of Critical University Extension a Reading from Latin American Critical Pedagogies
Main Article Content
Abstract
This article presents a reading from the Latin American critical pedagogies of the educational practices: Senti-saber glolocal del territorio, Saber colectivo, Acompañamiento psicosocial, Horizontalidad y democratización, Poder popular e Intraculturalidad, of two projects: Progresemos Literacy Campaign (1985) and DESCA Macroproject (2014), in the framework of the critical extension of the Surcolombaina University, based on a case study. The results indicate that within the framework of the literacy project in Pato, they implement critical community education practices, summarized as IAP, Popular Education, Dialogue of Knowledge, and Interculturality. In the Critical Community Education Practice project, we recognize horizontality and democratization as essential components of critical community education, rooted in cultural heritage to enhance culture in the Huila region.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Acebedo Restrepo, J. C. (21 de Noviembre de 2013). Acompañamiento al Proceso Organizativo de Defensa de la Cuenca del Río Magdalena para la garantía y restablecimiento de los derechos humanos y los -DESCA- de los afectados por la Política Minero Energética en la Zona Centro y Sur del Depato del Huila. Guía para Presentación de Proyectos y Actividades de Proyección Social. Universidad Surcolombiana.
Acevedo, M., Gómez, R., & Zúñiga, M. (2016). Pedagogía popular: Una construcción a partir de el diálogo de saberes, la participación comunitaria y el empoderamiento de sujetos sociales. En L. Cendales, M. R. Mejía, & J. (. Muñoz, Pedagogías y metodologías de la educación popular. "Se hace camino al andar" (pp. 13-32). Ediciones Desde Abajo. https://www.sercoldes.org.co/images/Metodologia/Libro-Pedagogias-y-metodologias-de-la-EP.pdf
Archila, M. (2016). "Hasta cuando soñemos". Extractivismo e interculturalidad en el sur de la Guajira. CINEP/Programa Por la Paz. https://www.cinep.org.co/publi-files/PDFS/20151202.hasta_cuando_sonemos.pdf
Ariztía, T. (2017). La teoría de las prácticas sociales: particularidades, posibilidades y límites. Cinta moebio, (59), 221-234. https://www.scielo.cl/pdf/cmoebio/n59/0717-554X-cmoebio-59-00221.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2017000200221
Baicué Peña, J. E. (2009). Educación superior en un espacio de frontera. Historia y desarrollo académico de la Universidad Surcolombiana 1970-2010. [Tesís Maestría en Historia. Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/9351/Joseeliseobacue.2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Barragán Girlado, D. F. (Primer Semestre de 2016). Cartografía social pedagógica: entre teoría y metodología. Revista Colombiana de Educación, (70), 247-285. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n70/n70a12.pdf DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.70rce247.285
Borrero, A. (1983). Las universidades desde 1800 hasta 1945. Los modelos universitarios. Segunda Unidad Conferencia XI. Simposio Permanente sobre la Universidad. Segundo Seminario General 1982-1983. Asociación Colombiana de Universidades -ASCUN- e Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior -ICFES-.
Briñez Villa, G. (2019). E-GBV-H-CAP-AM. (N. Medina-Medina, Entrevistador)
Cano Menoni, J. A. (2014). La extensión universitaria en la transformación de la universidad latinoamericana del siglo XXI: disputas y desafíos. CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20141202093928/ensayo_cano_premio_pedro_krotsch.pdf
Castro-Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En S. Castro-
Gómez, & R. Grosfogue (2007). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-92). Siglo del Hombre Editores. http://observatorioedhemfoc.hospedagemdesites.ws/observatorio/wp-content/uploads/2020/09/El-giro-decolonial-1.pdf
Cruz Cruz, C. A., & García Rodríguez, E. G. (2021). Hacia la construcción del sujeto pedagógico de la interculturalidad. Sentipensares desde el territorio de Abya Yala. Trenzar. Revista de Educación Popular, Pedagogía Crítica e Investigación Militante, (6), 61-72. https://revista.trenzar.cl/index.php/trenzar/article/view/140/82
Cruz Cruz, C. A., & Luna Hernández, V. (2023). Praxis solidaria: una propuesta conceptual a partir de la obra de Paulo Freire. Trenzar. Revista De Educación Popular, Pedagogía Crítica e Investigación Militante, (10), 96-110. https://revistatrenzar.cl/index.php/ojs/article/view/50/70
Diez Tetamanti, J. M., & Rocha, E. (julio-diciembre de 2016). Cartografía social aplicada a la intervención social en barrio Duanas, Pelotas, Brasil. Revista Geográfica de América Central, 2(57), 97-128. https://www.redalyc.org/pdf/4517/451748499005.pdf DOI: https://doi.org/10.15359/rgac.57-2.4
Dussán Calderón, M. A. (2004). Modelo pedagógico de las experiencias de educación popular de la Universidad Surcolombiana Colombia. [Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5282/madc1de1.pdf
Dussán Calderón, M. A. (2017). Informe de Proyectos y Actividades de Proyección Social. Universidad Surcolombiana.
Dussán Calderón, M. A. (2018). Informe Proyectos y Actividades de Proyección Social Solidaria. Universidad Surcolombiana.
Dussán Calderón, M. A., & Gutiérrez de Dussán, I. C. (2014). Empoderamiento desde la educación popular. Sistematización de experiencias orientadas por la Universidad Surcolombiana en el Departamento del Huila -Colombia-. Editorial Universidad Surcolombiana.
Ferreiro Baamonde, X. (2010). Mercantilización y precarización del conocimiento: el proceso de Bolonia. En E.-F. y. (Comps.). La universidad en conflicto. Capturas y fugas en el mercado global del saber (pp. 113-144). Editorial Traficantes de Sueños. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/La%20Universidad%20en%20conflicto-TdS.pdf
Freire, P. (1984). ¿Extensión o Comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores, S. A. https://grandeseducadores.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/07/extensic3b3n-o-comunicacic3b3n-la-conciencia-en-el-medio-rural-1973.pdf
Guzmán Guerrero, M. (2023). El plan para la transformación de la educación de Oaxaca (PTEO) como una educación formadora de resistencias decoloniales por la justicia socioambiental en Nuestra América. Trenzar. Revista De Educación Popular, Pedagogía Crítica e Investigación Militante, (10), 78-95. https://revistatrenzar.cl/index.php/ojs/article/view/33/71
Galeano Marín, M. E. (2012). Estrategias de investigación social cualitativa. La Carreta Editores.
Herrera Farfán, N. A. (2018). Saber colectivo y poder popular. Tentativas sobre Orlando Fals Borda. Ediciones Desde Abajo - Editorial El Colectivo.
León, A. L. (s.f.). La Extensión Universitaria en América Latina desde sus orígenes a la actualidad. Academia.edu.
Mejía, M. R. (2016). Diálogo-confrontación de saberes y negociación cultural. Ejes de las pedagogías de la educación popular: Una construcción desde el sur. En L. Cendales, M. R. Mejía, & J. Muñoz, Pedagogías y metodologías de la educación popular. "Se hace camino al andar" (pp. 227-249). Ediciones desde Abajo. https://www.sercoldes.org.co/images/Metodologia/Libro-Pedagogias-y-metodologias-de-la-EP.pdf DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.43pys37.48
Molina Arboleda, F. H. (2011). ¿Y qué de las pedagogías críticas? Revista Educación, Comunicación, Tecnología, 5(10).
Nogueira Beltrão, B. (2020). El conocimiento cuerpo a cuerpo como forma de resistencia ante el racismo(sexismo epistémico. En I. Cornejo, & M. Rufer, Horizontalidad. Hacia una crítica de la metodología (pp. 231-250). CLACSO - CONACYT-FONCICYT. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01vr.11
Ortega Valencia, P. (2009). La pedagogía crítica: Reflexiones en torno a sus prácticas y sus desafíos. Pedagogía y Saberes, (31), 26-33. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/6680/Y%20qu%c3%a9%20de%20las%20pedagog%c3%adas%20cr%c3%adticas.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.31pys26.33
Ortiz-Riaga, M., & Morales-Rubiano, M. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educ.Educ., 14 (2), 349-366. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1928/2483 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.2.6
Ross, A. (2010). La emergencia de la universidad global. En E.-F. y. (comps.), La universidad en conflicto. Capturas y fugas en el mercado global del saber (pp. 51-70). Editorial Traficantes de Sueños. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/La%20Universidad%20en%20conflicto-TdS.pdf
Rufer, M. (2020). No vamos a traducir. Instalar un secreto, negar la dádiva, redefinir el juego. En I. Cornejo, & M. Rufer, Horizontalidad. Hacia una crítica metodológica (pp. 277-302). CLACSO - CONACYT-FONCICYT. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/15680/1/Horizontalidad.pdf DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01vr.13
Runge Peña, A. K. (s.f.). Analítica empírica de la praxis educativa (escolar y extra-escolar). Aportes al campo disciplinar y profesional de pedagogía desde una teoría de las prácticas.
Tommasino, H., & Can, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, (67), 7-24. https://www.redalyc.org/pdf/373/37344015003.pdf
Universidad Surcolombiana. (2004). Acuerdo número 046 de 2004. Neiva.
Universidad Surcolombiana. (2016). Informe de autoevaluación con fines de Acreditación Institucional de Alta Calidad. Universidad Surcolombiana. DOI: https://doi.org/10.25054/01247905.1650
Valdés Gutiérrez, G. (2018). Reflexiones ético-políticas desde los talleres de paradigmas emancipatorios. En X. J. Leyva Solano, Prácticas otras de conocimiento(s). Entre crisis, entre guerras (pp. 321-348). Cooperativa Editorial RETOS, Taller Editorial La Casa del Mago, CLACSO, 3 tomos. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvn96g1f.16
Valladares, L. (28 de Junio de 2017). La “práctica educativa” y su relevancia como unidad de análisis ontológico, epistemológico y sociohistórico en el campo de la educación y la Pedagogía. Perfiles Educativos, XXXIX (158), 186-203. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n158/0185-2698-peredu-39-158-00186.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.158.57915
Vega Cantor, R. (2015). La universidad de la ignorancia. Ocean Sur. DOI: https://doi.org/10.25054/01247905.1378
Villa Gómez, J. D. (Julio - Diciembre de 2012). La acción y el enfoque psicosocial de la intervención en contextos sociales: ¿Podemos pasar de la moda a la precisión teórica, epistemológica y metodológica? AGO.USB, 12(2), 349-365. http://www.scielo.org.co/pdf/agor/v12n2/v12n2a05.pdf DOI: https://doi.org/10.21500/16578031.208
Villaquiran Torres, E., Puentes Zamora, D. E., & Mateus Serrano, J. (2013). Memorias de la Universidad Surcolombiana (Usco) desde las voces de sus docentes. [Tesis de Pregrado Psicología. Universidad Surcolombiana] Neiva-Huila. https://repositoriousco.co/bitstream/123456789/485/1/TH%20P%20013.pdf
Vocos, F. J. (1962). El problema universitario y el movimiento reformista. Editorial Huemul, S.A.