Multiple Intelligences and its Development in Three Early Education Contexts

Main Article Content

Miguel Ángel Peña Rodríguez

Abstract

In this article we compare the teaching strategies that teachers from three Colombian contexts have developed to promote multiple intelligences in four to five years old children. The study was conducted in three child development centers located in three areas: one peasant, one indigenous and one urban. A qualitative method with phenomenological design based on the application of semi-structured interviews, observation techniques and analysis of educational planning was applied to understand how the intelligences in each environment are conceived, and also to understand the teaching strategies applied by teachers, the intelligences that are favored according to the socio-cultural characteristics and training objectives. The results indicate that intelligences are associated directly with the social and cultural conditions of communities, so that from the earliest years some of them are fostered in classrooms and others are restricted. This perspective allows us to reflect, strategize and pose more comprehensive training processes that consider not only local needs and expectations but also prepare for a world in constant transformation and equip early childhood education with more diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Resultados de investigación

References

Betina, A. (2010). Las habilidades sociales como recurso para el desarrollo de fortalezas en la infancia. Psicodebate, 10, 231-248.

Congreso de Colombia. (2016, 2 de agosto). Ley 1804 de 2016: Por la cual se establece la política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/ley_1804_2016.htm

Consejo Nacional de Política Económica Social República de Colombia, Departamento de Planeación Nacional. (2007, 3 de diciembre). Política Pública para la Nacional de Primera Infancia: “Colombia por la Primera Infancia”. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-177832_archivo_pdf_Conpes_109.pdf

Domenech, B. (2008). El juego como estrategia didáctica. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo.

España, M. D. (2007). Introucción temprana a las TIC: estrategias para educar en un uso responsable en educación infantil y primaria. Madrid: Estugraf.

Galván, J. (2006). Aprendizaje Integral en la práctica . Ciudad de México: Grupo editorial Tomo.

Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples: la teoría en la práctica. Buenos Aires: Ediciones Paidos.

Goleman, D. (1995). La Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairos.

Gonzalez, M. (2012). La influencia de la Inteligencia Emocional en el rendimiento escolar de niños y niñas en educación infantil. Logroño: Universidad internacional de la Rioja.

Martín, M. (2005). Estudio del talento en alumnos de educación infantil y primaria . Revista Electrónica de investigación Psicoeducativa, 3(3),109-120.

Matthews, J. (2002). El arte de la infancia y la adolescencia: la construcción de significado. Barcelona: Circulo de lectura alternativa.

MEN. (2010). Sentido de la Educación Inicial. Bogotá: Publicaciones Ministerio de Educación.

Rubio, N. (2012). Estimulación de la inteligencia corporal en niños de cinco años. Logroño: Universidad Internacional de la Rioja.

Sarlé, P., Tallis, J., y Felícitas, M. (2012). Experiencias infantiles, espacios y lugares para jugar. Juego y Educación Infantil. Buenos Aires: Fundación Navarro Viola.

Serrano, A. (2007). Comparación de las inteligencias múltiples en niños(as) que pertenecen a escuelas con distintos modelos pedagógicos. Revista MH Salud, 4(1),1-11.

Sternberg, R. (1997). Inteligencia Exitosa. Barcelona: Ediciones Paidos.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe.

Valenzuela, J., y Flores, M. (2012). Fundamentos de la investigación educativa. México D. F.: Universidad Virtual Instituto Tecnológico de Moterrey.

Zabalza, M. (2006). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid: Narcea.