Afro-Colombian identities of early childhood children and their caregivers: a case study developed in the cultural center of the El Oasis neighborhood of the municipality of Soacha (Cundinamarca)
Main Article Content
Abstract
This work emerged as a result of the research line in political socialization of the Master's Degree in Educational and Social Development of the National Pedagogical University, in agreement with the International Center for Education and Human Development (Cinde), Bogotá D. C. headquarters. This is a qualitative, descriptive research, in which recreational workshops with children, life stories and oral narratives with adult caregivers, and semi-structured interviews with community leaders were selected as instruments of inquiry. In the analysis of the results, elements of the reality of early childhood boys and girls and their caregivers are described based on their statements and interpretation, supported by the Atlas.ti (Qualitative Data Analysis) tool.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Arango, A. M. (2013). Velo que bonito. Bogotá. Documento en porceso de publicación.
Arocha, J. y González, S. (2009). Museos, etnografía contemporánea y representación de los afrodescentes. Antípoda, (9), 135-163. DOI: https://doi.org/10.7440/antipoda9.2009.05
Arroyo-Ortega, A. (2018). Protección integral de niños: perspectivas para la construcción de paz. Aletheia, 10(1), 58,77. Recuperado a partir de https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/462 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.10.1aletheia.58.77
Escobar, A. (2005). Más allá del tercer mundo: globalización y diferencia. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia ICAHN.
Gergen, K. (1996). Realidades y relaciones: aproximaciones a la construcción social. Madrid: Paidós.
Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Guevara González, G. D., Lemus Sánchez, B. Y., & Sánchez Araque, C. (2013). Procesos transicionales en niños y niñas indígenas de primera infancia, del Distrito Capital a su ingreso a la escuela pública. Aletheia, 5(1), 16-33. Recuperado a partir de https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/93 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.5.1aletheia.16.33
Hernández Gómez, D. C., Martínez Gutiérrez, A. L. y Rojas Jurado, G. (2017). Identidades afrocolombianas de niños y niñas de primera infancia y sus cuidadores, del centro cultural del barrio El Oasis del municipio de Soacha, Cundinamarca. -Estudio de caso-. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Iñiquez Rueda, L. (2003). El análisis del discurso en las ciencias sociales: variedades, tradiciones y práctica. En L. Iñiguez Rueda (Ed.), Análisis del discurso. Manual para las ciencias sociales. Barcelona: Editorial UOC (Universitat Oberta Catalunya).
McKee, D. (2012). Elmer el elefante de colores. Madrid: Baescoa.
Meertens, D. (2002). Encrucijadas urbanas. Población desplazada en Bogotá y Soacha: una mirada diferenciada por género, edad y étnia. Bogotá: Acnur. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/47248/1/encrucijadasurbanas_OK.pdf
Mena, M. I. (2016). Racismo e infancia: aproximaciones a un debate en el decenio de los pueblos negros afrodescendiente. Bogotá: Docentes Editores.
Ministerio de Educación Nacional (2014). Serie de orientaciones pedagógicas para la educación inicial en el marco de la atención integral. El juego en la educación inicial. Bogotá: Rey Naranjo Editores.
Moore, C. (2009). Racismo y sociedade: novas bases epistemológicas para a compreensão do racismo na historia. Belo Horizonte: Mazza Edições Ltda.
Ojeda Pérez, R., & Lizcano Roa, J. P. (2015). Construcción de identidad desde las narraciones con una perspectiva psicohistórica. Aletheia, 7(2). Recuperado a partir de https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/252 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.7.2aletheia.12.29
Organización de los Estados Iberoamericanos (OEI) (2012). Infancias afrodescendientes: una mirada pedagógica y cultural. Bogotá: Kimppres Ltda.
Páramo, P. (2008). La construcción psicosocial de la identidad y del self. Revista Latinamericana de Psicología, 40(3), 539-550. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/805/80511493010.pdf
Urrea, F., Viáfara, C., Ramírez, H. y Botero, W. (2007). Las desigualdades raciales en Colombia: un análisis sociodemográfico de condiciones de vida, pobreza e ingresos para la ciudad de Cali y el departamento del Valle del Cauca. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/1237/28/27CAPI26.pdf
Valcárcel, J. (2000). Los horizontes de la geografía. Teoría de la geografía. Barcelona: Ariel.