The Construction of Digital Multimodal Arguments at Primary School
Main Article Content
Abstract
The construction of digital multimodal arguments involves the development of cognitive abilities and the confluence of different modes of communication for these types of texts. This article is the result of a research that had among its objectives to characterize the critical thinking abilities associated to the production of multimodal texts under the influence of the learning environment supported by ict of primary school students. We present here the results of the ability for constructing arguments during the production of digital multimodal texts. The approach taken in the study was qualitative, involving 29 fifth grade students, who during 16 sessions produced digital written productions that could evidence processes of argumentation. The main results showed that in primary school the search for information made by students on the web contributes to decision-making in the processes of writing arguments.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Bolívar, W., Chaverra, D., y Monsalve, M. (2015). Argumentación y uso de aplicaciones web 2.0 en la Educación Básica. Revista Lasallista de Investigación, 12(1), 58-64. Recuperado de http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/rldi/article/view/789 DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n1a5
Calle-Álvarez, G. Y. (2013). Construcción de argumentos durante la producción de textos digitales. Revista Guillermo de Ockham, 11(2), 101-114. Recuperado de http://www.revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/613 DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.613
Camps, A. y Dolz, J. (1995). Enseñar a argumentar: un desafío para la escuela actual. CL & E: Comunicación, lenguaje y educación, 26, 5-8. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Anna_Camps/publication/28269992_Ensenar_a_argumentar_un_desafio_para_la_escuela_actual/links/548b17530cf214269f1dcf94.pdf
Cassany, D. (1995) Describir el escribir. Barcelona: Ediciones Paidós.
Chávez, J. y Caicedo, A. (2014). TIC y argumentación: análisis de tareas propuestas por docentes universitarios. Estudios pedagógicos, 40(2), 83-100. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052014000300005&script=sci_arttext&tlng=en DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300005
Ferreiro, E. (1991). La construcción de la escritura en el niño. Lectura y Vida, 12(3), 5-14.
García-Dussán, É. (2015). Algunas reflexiones pedagógicas sobre la comprensión de textos multimodales. RECIAL| Revista del CIFFyH Área Letras, 6(8). Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/12976 DOI: https://doi.org/10.53971/2718.658x.v6.n8.12976
Gros, B., Silva, J., y Barberà, E. (2006). Metodologías para el análisis de espacios virtuales colaborativos. RED. Revista de Educación a Distancia, V(16), 1-12. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/16
Kress, G. (2005). Alfabetismo y multimodalidad. Un marco teórico. En G. Kress, El alfabetismo en la era de los nuevos medios de comunicación (pp. 49-82). Granada: Ediciones Aljibe.
Kress, G. y Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication, Londres: A&C Black.
Latapie, I. (2007). Acercamiento al aprendizaje multimedial. Investigación Universitaria Multidisciplinaria 6(6) 7-14. Recuperado de http://mc142.uib.es:8080/rid=1LSRTKTS2-Z35XP7-1Y5/aprendizaje%20multimedia(mayers).pdf
Manghi, D., González, D., Echeverría, E., Marín, C., Rodríguez, P., y Guajardo, V. (2016). Leer para aprender a partir de textos multimodales: los materiales escolares como mediadores semióticos. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 12(24), 77-91.
Martínez, C. y Vega, P. (2013). Leer para aprender a partir de textos multimodales: los materiales escolares como mediadores semióticos. REXE: Revista de estudios y experiencias en educación, 12(24), 77-91. Recuperado de http://www.rexe.cl/24/104.htm
Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista de investigación en psicología, 9(1), 123-146. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2238247 DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033
Merlano, E. D. (2009). Las TIC como apoyo al desarrollo de los procesos de pensamiento y la construcción activa de conocimientos. Zona próxima, 10, 146-155. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/853/85312281010.pdf
Monsalve, M. (2013). Habilidades argumentativas en la producción de textos con características discursivas multimodales (Tesis de maestría). Universidad de Antioquia. Recuperado de http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/1907
Monsalve, U. (2015). Estado del arte de la investigación sobre argumentación y escritura multimodal desde una perspectiva didáctica. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 215-224. Recuperado de http://repository.lasallista.edu.co/dspace/handle/10567/1393 DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a22
Ramírez, D. (2012). Argumentación y TIC en la escuela: Hacia la construcción colaborativa de argumentos (Tesis de maestría). Universidad de Antioquia.
Sandoval, J. y Valencia, C. (2015). Habilidades de Pensamiento Social: describir, explicar, interpretar y argumentar en el aula. Itinerario Educativo, 28(64), 103-125. Recuperado de http://revistas.usb.edu.co/index.php/Itinerario/article/view/1421 DOI: https://doi.org/10.21500/01212753.1421
Tamayo, O. (2012). La argumentación como constituyente del pensamiento crítico en niños. Hallazgos, 9(17), 211-233. Recuperado de http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/viewFile/738/1018 DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2012.0017.10