Cultural Elements of Two Deaf Communities in Southern Chile

Main Article Content

Karina Andrea Muñoz
Alejandra Sanchez Bravo
Cristal Gallardo Vargas
Maryori Gonzalez Diaz

Abstract

This article aims to identify the cultural elements present in two Deaf communities in southern Chile. The methodology is qualitative, with an ethnographic design, using the semi-structured interview and visual elicitation as information gathering techniques. The participants are 26 Deaf people native to the Chilean Sign Language; 18 men and 8 women, with an age range between 18 and 60 years. The results were organized in a hermeneutic unit with the support of the Atlas.ti software. The main results indicate the similarity in these  elements: cultural, emotional, organizational, symbolic and of knowledge. In addition, the emerging category of visuality emerges recognized by both deaf communities as a relevant contribution to the education of the deaf and the urgent need to continue investigating this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Artículos de investigación

References

Bahan, B. (2009). Upon the Formation of a Visual Variety of the Human Race. In H. L. Bauman (Ed.). Open your eyes: Deaf studies talking. (pp. 83-99). Minneapolis. USA: University of Minnesota Press.

Baker, C. & Padden, C. A. (1978). Focusing on the nonmanual components of American Sign Language. In P. Siple (ed.), Understanding language through sign language research. New York. Oxford University Press.

Bauman, H. L & Murray, J. (2014). Deaf Gain: Raising the Stakes for Human Diversity. New York. Oxford University Press.

Bonfil, G. (1988). La teoría del control cultural en el estudio de procesos étnicos. Red de Revistas Científicas de

América Latina, el Caribe, España y Portugal, vol. IV, n.12, 165-204.

Bonfil, G. (1991). Pensar en la cultura. Ensayos. Alianza Editorial. México.

De Clerck, G. (2012). Contributing to an era of epistemological equity: a critique and alternative to the practice of science. En P. Paul y D. Moores (Eds.), Deaf epistemologies: multiple perspectives on the acquisition of knowledge. p. 85? 104. Washington, USA: Gallaudet University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2rh281r.5

De la Paz, V y Salamanca, M. (2009). Elementos de la Cultura Sorda: una base para el currículum intercultural. Revista REXE, vol. VIII, n.15, 1-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2431/243116377002.pdf

Erting, C. y Woodward, J. (1979). Sign language and the deaf community. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Fenlon, J & Wilkinson, E. (2015). Sign languages in the world. In Sociolinguistics and Deaf communities. UK. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107280298.002

Gale, E., & B. Schick. 2009. Symbol-Infused Joint Attention and Language. Use in Mothers with Deaf and Hearing Toddlers. American Annals of the Deaf, vol. 153, n. 5, 484–503. DOI: https://doi.org/10.1353/aad.0.0066

García, M. (2004). Cultura, Educación e Inserción Laboral de la Comunidad Sorda. Granada: Universidad de Granada.

Kuntze, M., Golos, D., & Enns, C. (2014). Rethinking literacy: Broadening opportunities for visual learners. Sign Language Studies, 14(2), 203-224. DOI: https://doi.org/10.1353/sls.2014.0002

Ladd, P. (2003). Understanding deaf Culture. In Search of Deafhood. Clevedon, UK: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853595479

Lane, H. (2005). Ethnicity, ethics and the Deaf-World. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, vol. 10, n. 3, 291-310. https://doi.org/10.1093/deafed/eni030 DOI: https://doi.org/10.1093/deafed/eni030

Lotito, F y Sanhueza, H. (2011). Discapacidad y barreras arquitectónicas: un desafío para la inclusión. Rev. AUS, vol. 9, 10-13 http://revistas.uach.cl/index.php/AUS/article/view/412 DOI: https://doi.org/10.4206/aus.2011.n9-03

Marschark, M. & Hauser, P. (2008). Deaf cognition: Foundations and outcomes. Oxford University Press: Oxford, UK. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195368673.001.0001

Monroy, E., Pabón, M., Galvis, R., Rodríguez, N., Rodríguez, C., Lara, G., Toro, I. y Zawasdzky J.P. (2011). Manos y Pensamiento: Una mirada a los lenguajes de los Sordos. Alternativa natural para el desarrollo integral humano y mejoramiento de la calidad de vida de la comunidad sorda colombiana. Universidad Pedagógica Nacional. Primera edición. Bogotá. Colombia. ISBN 978-958-8650-15-9.

Morales, Garcia A. M. (2009). La Ciudadanía desde la Diferencia: Reflexiones en torno a la Comunidad Sorda. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, vol. 3, n.2, 132.

Muñoz, K. (2017). Concepciones educativas de jóvenes sordos. La experiencia de la sordera como base para la generación de conocimiento pedagógico. Tesis Doctorado. Universidad de la Frontera,Temuco, Chile.

Muñoz, K. y Sánchez, A. (2017). Hacia la comprensión del fenómeno de la sordedad: Habitus como propuesta epistemológica. Revista Atenea. n.516, 47-258. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622017000200247. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-04622017000200247

Muñoz, K. Sánchez, A y Herreros, B. (2018). El intérprete de lengua de señas en el contexto universitario. Religación Revista de ciencias sociales y humanidades, vol. III, n.10, 159-173. Recuperado de http://revista.religacion.com/assets/12_munoz_sanchez_herreros_interprete_lengua.pdf

O’Brien, D. (2013). Visual Research with Young d/Deaf people – An Investigation of the Transitional Experiences of d/Deaf Young People from Mainstream Schools using Auto-driven Photo-elicitation Interviews. Graduate Journal of Social Science, vol.10, n. 2, 152-175. Recuperado de http://gjss.org/sites/default/files/issues/chapters/papers/Journal-10-02--07-OBrien.pdf

Osses, S., Sánchez. I. e Ibáñez, F. (2006). Investigación cualitativa en educación: hacia la generación de teoría a través del proceso analítico, Revista de Estudios pedagógicos, vol. XXXII, n. 1, 119- 133, doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052006000100007. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052006000100007

Padden, C. & Humphries, T. (1998). Deaf in America: Voices from a Culture. Cambridge. MA. USA. Harvard University Press.

Padden, C. & Humphries, T. (2005). Inside deaf culture. Cambridge, MA: Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674041752

Pérez de la Fuente, O. (2014). Las personas sordas como minoría cultural y lingüística. Revista Dilemata, vol. 6, n.15, 267- 287 Recuperado de :https:///Dialnet-LasPersonasSordasComoMinoriaCulturalYLinguistica-4834536%20(3).pdf

Reagan, T. (2011). Ideological barriers to American Sign Language: Unpacking linguistic resistance. Sign Language Studies, 11(4), 606-636. DOI: https://doi.org/10.1353/sls.2011.0006

Rodríguez, D. (2013). El silencio como metáfora, una aproximación a la comunidad sorda y a su sentimiento identitario. Revista Periferia, vol. XVIII, n.1 1-27, doi https://doi.org/10.5565/rev/periferia.378. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/periferia.378

Ruiz, B. (2016). La foto?elicitación: propuesta formativa para la Educación Intercultural en el marco del Desarrollo Sostenible. Tesis de Maestría. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Torres, R. (2012). La lucha por el reconocimiento de los Derechos de las Personas Sordas en México. Caso de una Asociación Civil de la Ciudad de Guadalajara, Jalisco. Tesis para obtener el grado de Maestro en Comunicación. Universidad de Guadalajara, Guadalajara, México. Recuperado de https://cultura-sorda.org/wp-content/uploads/2015/05/Tesis_Torres-Rodolfo-2012.pdf

Young, A., & Temple, B. (2014). Approaches to social research: The case of deaf studies. Oxford University Press: New York, NY. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780199929535.001.0001