Inclusion Experiences in Higher Education through Distance Modality
Main Article Content
Abstract
This article analyses three experiences in which education through distance modality has been a resource that allowed the most vulnerable groups to social exclusion in Latino America, to achieve higher education studies. The methodology is based in a documental analysis, from which were identified the factors that have allowed the social and educational inclusion in the studied experiences. The results show that distance education is an effective modality when the following factors are taken into consideration: integrated work; diversity awareness; technical, economical, and pedagogical assistance; encouragement of self-learning and formative assessment processes. Thus, it is concluded that distance modality is an alternative when it analyzes critically the difficulties generated by traditional education. This analysis fosters the creation of educational strategies to improve the access to education and learning achievement.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Brunner, J. J. y Miranda, D. A. (2016). Educación Superior en Iberoamérica. Informe 2016. Centro Interuniversitario de Desarrollo.
Buitrago, P., Camacho, R., Orduña, P., Villar, A., Rodríguez, L., Angulo, I. y García, J. (2018). Use of remote laboratorios in engineering as an alternative to pedagogical mediation and social inclusión in distance education. Congreso Internacional de Innovación y Tendencias en Ingeniería. Colombia: IEEE. https://doi.org/10.1109/CONIITI.2018.8587076. DOI: https://doi.org/10.1109/CONIITI.2018.8587076
Cabrero, J. y Valencia, R. (2019). TIC para la inclusión: Una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.139-146 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.139-146
Calvo, M. I. y Verdugo, M. A. (2012). Educación inclusiva, ¿una realidad o un ideal? Edetania, 41, 17-30.
Cardona, R. y Ortells, M. (2012). ¿Caminamos hacia una educación inclusiva? Edetania, 41, 105-128.
Castro, E. (2017). La educación a distancia como factor de inclusión social: UNED, 40 años democratizando la educación en Costa Rica. Espiga, 34, 8-39. http://dx.doi.org/10.22458/re.v16i0.1926. DOI: https://doi.org/10.22458/re.v16i0.1926
CEPAL. (2015). Panorama social de América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
Chaves, J. A., Batista, J. y Duarte, M. (2007). Análisis documental de contenido de textos narrativos: bases epistemológicas y perspectivas metodológicas. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, 1, 93-99. DOI: https://doi.org/10.54886/ibersid.v1i.3267
Domínguez, (2007). Una escuela democrática para una sociedad democrática. En J. Domínguez y R. Feito (Eds.). Finalidades de la educación en una sociedad democrática (pp. 7-128). Madrid: Octaedro.
Duk, C. y Murillo, F. J. (2018). El mensaje de la educación inclusiva es simple, pero su puesta en práctica es compleja. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 11-13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100011. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100011
Fainholc, B. (2016). Presente y futuro latinoamericano de la enseñanza y el aprendizaje en entornos virtuales referidos a educación universitaria. RED-Revista de Educación a Distancia, 48(2), 1-22. https://doi.org/ 10.6018/red/48/2. DOI: https://doi.org/10.6018/red/48/2
FAO. (2015). Panorama de la inseguridad alimentaria en América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura.
Ferreyra, M. M., Avitabile, C., Botero, J., Haimovich, F. y Urzúa S. (2017). Momento decisivo. La educación superior en América Latina y el Caribe. Banco Mundial.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata Ediciones.
Gresham, G. y Sampson, P. (2019). Women Superintendent Research: 2014-2016. Dissertation Literature Review Content Analysis. Athens Journal of Education, 6(4), 257-270. https://doi.org/10.30958/aje.6-4-1. DOI: https://doi.org/10.30958/aje.6-4-1
GUNI. (2019). Higher Education in the World 7. Humanities and Higher Education: Synergies between Science, Technology and Humanities. Global University Network for Innovation.
Hurtado, Y. M., Mendoza, R. S. y Viejó, A. B. (2019). Los desafíos de la formación docente inclusiva: Perspectivas desde el contexto Latinoamericano. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 5(2), 98-110.
Lambert, S. (2019). Six critical dimensions: A model for widening participation in open, online and blended programs. Australasian Journal of Educational Technology, 35(6), 1-22. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.5683
Lambert, S. (2020). Do MOOCs contribute to student equity and social inclusion? A systematic review 2014–18. Computers & Education, 145, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103693. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103693
Maldonado, S., Araujo, V. y Rondon, O. (2018). Enseñar como un “acto de amor” con métodos de enseñanza-aprendizaje no tradicionales en los entornos virtuales. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-12. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.18. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.22-3.18
Moreira, A., Mota, J., Teixeira, M. C. y Morgado, L. (2019). Can MOOCs close the Opportunity Gaps? The contribution of social inclusive pedagogical design. Revista Fuentes, 21(2), 239-252. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.08. DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.08
Murillo, J. (2016). Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando en TERCE. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 33-60. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.4.002. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2016.14.4.002
Murillo, J. y Martínez, C. (2017). Estimación de la magnitud de la segregación escolar en América Latina. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 11-30. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.emse. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.emse
Nicolosi, F., Rossini, Z., Zaed, I., Kolias, A., Fornari, M. y Servadei, F. (2018). Neurosurgical digital teaching in low-middle income countries: beyond the frontiers of traditional education. Neurosurgical Focus, 45(4), 1-8. https://doi.org/10.3171/2018.7.FOCUS18288. DOI: https://doi.org/10.3171/2018.7.FOCUS18288
Onrubia, J. (2009). Transformar para adaptar, adaptar para incluir: Una mirada psicoeducativa a la educación inclusiva. En C. Giné (Ed.). La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado (pp. 49-62). Barcelona: ICE- HORSORI.
ONU. (2015). Objetivos de desarrollo del milenio. Informe de 2015. Naciones Unidas.
Riccetti, A. E. y Gómez, V. M. (2019). Acortando distancias: investigar en la Licenciatura en Actividad Física y Deporte modalidad virtual. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(32), 169-181. https://doi.org/10.21703/rexe.20191838riccetti10. DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20191838riccetti10
Rodríguez, P., Góngora, H. y Zumárraga, E. (2017). La educación a distancia como alternativa de desarrollo económico para grupos sociales que por diferentes factores no pueden estudiar en la modalidad de educación superior presencial. CienciAmérica, 6(2), 1-11.
Romero, A., Vázquez, M. L., Baltazar, N., García, M. A., Sandoval, R. y López, F. Y. (2014). Modelo pedagógico para el asesoramiento académico en entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje de la Universidad Autónoma del Estado de México. Apertura, 6(2), 1-15.
Ruiz, C. (2015). El MOOC: ¿un modelo alternativo para la educación universitaria? Revista Apertura, 7(2), 1-14.
Sapon, M. (2013). La inclusión real: Una perspectiva de justicia social. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 71-85.
Silva, M., Llaña, M., Maldonado, F. y Baeza, A. (2018). Algunos desafíos curriculares de la formación ciudadana y la diversidad en Chile. Educación, 27(53), 155-173. https://doi.org/10.18800/educacion.201802.009. DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201802.009
SITEAL. (2019). Educación superior. Documento eje. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. IIPE-UNESCO.
Stake, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
Subirats, J. (2009). Gobernanza y educación. En E. Bosch (Ed.). Educación y vida urbana, 20 años de ciudades educadoras (pp. 227-240). Barcelona: Asociación Internacional de Ciudades Educadoras.