Use of ICT in virtual environments to promote the teaching and learning of natural sciences
Main Article Content
Abstract
Abstract
This article presents the findings derived from the research conducted to improve the teaching and learning processes of natural sciences in different educational institutions through virtual learning environments (VLE). The study was framed in a qualitative methodology with a participatory action research approach. The participating population consisted of students from three educational institutions, two of them with students belonging to the eighth grade; (Escuela Normal Superior San Juan del Cesar and I.E. Pablo VI) where the subject of biology was worked, while in the other institution (Liceo Salazar y Herrera) the subject of chemistry was worked on in the tenth grade. Instruments such as surveys, questionnaires and field diary were used to collect the information; in addition, the development of the class sessions was supported by the execution of a didactic unit. According to the analysis by categories (teaching and learning processes, virtual environments and emerging curricula). The results of the research indicate that VLEs favor educational processes, as they increase the level of participation and motivation, awaken the interest of students and facilitate teaching and learning processes.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Aguilar Mejía, J. R. (2020). Uso de asistente virtual para el aprendizaje de temas selectos de la física. [Tesis de Maestría, Tecnológico de Monterrey]. Repositorio Tecnológico de Monterrey. https://hdl.handle.net/11285/636395
Azambuja, L. y Campos, P. (2017). La enseñanza de las ciencias en relación a las TIC en universidades del sur del Brasil. [Tesis de Maestría, Universidad Luterana de Brasil]. https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/4857/3212
Castro, S (2007). LAS TIC EN LOS PROCESOS DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE https://www.redalyc.org/pdf/761/76102311.pdf
Cedeño, E. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. ReHuSo Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 119-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047143
Chicaiza Fernández, M.I. (2017). El Entorno Virtual de Aprendizaje “Moodle” en la comprensión lectora [Tesis de maestría, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio digital de la Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/13869
Cóndor Naula, M.C. (2018). Uso de las TIC y el logro de aprendizaje en las ciencias naturales en estudiantes de secundaria [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio digital de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/12743
Diaz-Barriga, A. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Universia, 10 (IV), 3-21Enriquez, J. y Casas, S. (2013). Usabilidad en aplicaciones móviles. Informes Científicos Técnicos – UNPA, 5(2), 25-47.
Ehren, R. (2016). IPads en acción: una investigación sobre cómo el uso de iPads puede ayudar a mejorar la participación y los logros de los estudiantes de 7° grado en una escuela secundaria de gramática [Tesis de maestría, Universidad de Oxford]. Repositorio Institucional University of OXFORD. https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:76f63293-dddc-49bd-abfc-7e07beb74611
Freire Quintana, J., Páez, M., Núñez, M., Narváez, M., Infante, R. (2018). El diseño curricular, una herramienta para el logro educativo. Revista de Comunicación de la SEECI. Año XXII, nº 45, 15 marzo/15 julio 2018, 75-86 ISSN: 1576-3420. http://www.seeci.net/revista/index.php/seeci/article/view/466/pdf_249
Guerra Herrera, P. D. (2020). El uso de entornos virtuales en el proceso enseñanza aprendizaje de una segunda lengua estudio de caso Institución Educativa Fiscal Amazonas [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. UASB-DIGITAL. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7215
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL / Interamericana Editores, S.A. DE C.V. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiCkOfjoevwAhXrEVkFHfMGCw4QFjABegQIAxAF&url=https%3A%2F%2Fwww.uca.ac.cr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F10%2FInvestigacion.pdf&usg=AOvVaw0S6BhGROt3pwvqwcyBTJ1Q
Peñas, C.A. (2016). Comparación entre los derechos básicos de aprendizaje (DBA) y otras normas técnicas curriculares. Fundación SIGE (Sistema Integral de Gestión Educativa).
Rodríguez Mora, Y. A. (2019). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. UASB-DIGITAL. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7217
Sánchez, L., Reyes, A., Ortiz, D. & Olarte, F. (2017). El rol de la infraestructura tecnológica en relación con la brecha digital y la alfabetización digital en 100 instituciones educativas de Colombia. Calidad en la educación, (47). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000200112
Sanipatin Pomasqui, D. M. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje para la destreza 4.2.6 de ciencias naturales: caso práctico décimo “a” y “b”, unidad educativa San Roque, año lectivo 2017-2018. [Tesis de maestría, Universidad Técnica del Norte]. Repositorio digital Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/8404
Shepard Lorrie, A. (2006). La evaluación en el aula. Universidad de Colorado.
https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1C225.pdf
Torres, J. (2014). Integración curricular de TIC al ciclo III en la institución educativa San Antonio de Prado. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/2324/JACKELINE%20TORRES%20G%C3%93MEZ.pdf?sequence=1
Vásquez Solís, C. (2018). Aplicación de videos tutoriales en el aprendizaje de experimentos del curso de química desarrollados en el laboratorio por los estudiantes universitarios de primer ciclo en Lima Norte, año 2016 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio digital de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/14197
Velasco, L. (2017). Elaboración y diseño de un módulo de inter aprendizaje estructurado en los derechos básicos de aprendizaje para estudiantes del grado tercero de la I.E San Andrés Sede Educativa La Ciénaga. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/60910