Study of the minor worker in the school in the municipality of Villavicencio-Colombia

Main Article Content

Nicolás Guarnizo
Fernando Campos

Abstract

This article addresses the study of underage workers in schools in the municipality of Villavicencio, Colombia. The research focuses on the impact of child labor on academic performance and educational development. The study employed a quantitative approach, using surveys to collect data. The analysis found that students often drop out of their education to contribute financially to their families. However, they still have an interest in continuing their education, but social inequality presents a barrier. The article emphasizes the need to address child labor and support the holistic development of children. Additionally, it was found that a significant portion of students work to help their family, afford their studies, or generate their own income. The importance of developing strategies and scientific projects to address this issue and promote social transformation is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Resultados de investigación

Author Biographies

Nicolás Guarnizo, Universidad de los Llanos

Magister en Educación Internacional de la Universidad de Los Llanos. Correo electrónico:
nicolas.guarnizo@uniilanos.edu.co

Fernando Campos, Universidad de los Llanos

Doctor en Educación Universidad de los Llanos. Correo electrónico: semillerogreeu@unillanos.
edu.co

References

Briceño Ayala, L., & Pinzón Rondón, Á. M. (2004). Efectos del trabajo infantil en la salud del menor trabajador. Revista de Salud Pública, 6, 270-288. https://doi.org/10.1590/s0124-00642004000300004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0124-00642004000300004

Cortés Aguilar, A., Estrada Cañas, I., & Guerrero Rincón, I. (2018). Factores socioeconómicos asociados al trabajo infantil y la asistencia escolar en Colombia. Revista Finanzas y Política Económica, 10 (1), 135-151. https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2018.10.1.5 DOI: https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2018.10.1.5

Frasco, L. (2016). Investigación etnográfica sobre experiencias de trabajo infantil en el noreste argentino. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1205-1216. https://doi.org/10.11600/1692715x.1417090915 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.1417090915

Gabriel-Del-Pozo-Carrasco, J., Ocampo-Quinchuela, B. S., Lopera-Plúas, D. N., & Ariana-Paladines, C. (2022). El trabajo infantil y sus consecuencias en el derecho a la educación. DOI: https://doi.org/10.35381/racji.v7i2.2374

García, A. A., Caamal Olvera, C. G., & Olivera Martínez, G. (2022). Trabajo infantil en el contexto de la migración interna: Evidencia para niños inmigrantes en México.

González, A., & Pimienta, I. (2004). Estudio sociojurídico del menor trabajador en Colombia. [trabajo de grado]. Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Ciencias Jurídicas. https://doi.org/10.33304/revinv.v01n1-2013003 DOI: https://doi.org/10.33304/revinv.v01n1-2013003

Mantilla, M. D. P. J. (2017). Veinte años de erradicación del trabajo infantil en Colombia. Infancias imágenes, 16(1), 43-59. https://doi.org/10.14483/16579089.11464 DOI: https://doi.org/10.14483/16579089.11464

Marbella, A. G., & Rosas, E. G. (2017). La trata de personas en la modalidad de trabajo infantil. Revista de Derecho, (47), 310-338. https://doi.org/10.14482/dere.47.9767 DOI: https://doi.org/10.14482/dere.47.9767

Márquez, E., Holgado, D., & Maya-Jariego, I. (2020). La Convergencia en la Evaluación Socioacadémica por parte de Docentes y Estudiantes durante la Implementación de un Programa Psicoeducativo para la Prevención del Trabajo Infantil. DOI: https://doi.org/10.5093/psed2020a3

Maureira, F. (2017). Trabajo infantil. Algunas consideraciones desde la antropología. Revista Austral de Ciencias Sociales, (6), 113-124. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2002.n6-09 DOI: https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2002.n6-09

Montes, A., Ordoñez, O. A., & Mejía, A. S. (2022). Trabajo infantil una práctica silenciosa. DOI: https://doi.org/10.36901/pf.v6i1.1486

Ortiz Vargas, J., Salgado Hernández, D. A., & Valderrama Artunduaga, Y. A. (2014). Identificación de los factores que conllevan a niños, niñas y adolescentes en edades comprendidas entre los 9 a 17 años a trabajar en las plazas de mercado de la ciudad de Florencia. https://doi.org/10.15220/uis-unicef-cntry-bolivia-2011-sp DOI: https://doi.org/10.15220/uis-unicef-cntry-bolivia-2011-sp

Pedraza Avella, A. C., & Ribero Medina, R. (2006). El trabajo infantil y juvenil en Colombia y algunas de sus consecuencias claves. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(1), 177-216. DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.4.1.392

Santillán Hernández, A. S., & Vargas Sánchez, J. R. (2022). Trabajo infantil y rendimiento escolar en México. DOI: https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2022.208.69734

Sepúlveda Kattan, N. (2022). Contribuciones desde los movimientos de niños, niñas y adolescentes trabajadores a la discusión en torno al trabajo infantil. DOI: https://doi.org/10.54948/desidades.v0i31.46073

Silva, M. A. (2018). Diversidad y educación: el caso del trabajo infantil. Educación y Humanismo, 20(34), 59-78. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2858 DOI: https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2858

Staelens Guillot, P. (1993). El trabajo de los menores. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, División de Ciencias Sociales y Humanidades, Departamento de Derecho. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/sm/2019v34n97/gonzalez DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/sm/2019v34n97/Gonzalez