Educational change and curricular articulation a look at the educational dynamics of Gimnasio Vermont de Bogotá

Main Article Content

Johan Camilo Lombo Ayala
Carlos Esteban Pérez Rojas

Abstract

The purpose of this article is to understand the educational dynamics that occur in an educational institution in Bogota as a result of an exercise of educational change in the implementation of Professional Learning Communities (PLC) and curricular articulation that was developed in elementary and middle school education. Based on a content analysis methodology, the pedagogical processes carried out in a school year at Gimnasio Vermont were systematized, based on Harder's theory to determine the status of the curricular articulation processes and the didactic exercises proposed from a planning of concepts, skills, contents and attitudes as a discussion. It is concluded that there are important elements to take into account when carrying out educational change processes exploring the opportunity of curricular articulation that the PLC proposal entails in dialogue with the educational realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Resultados de investigación

Author Biographies

Johan Camilo Lombo Ayala, Gimnasio Vermont de Bogotá

Bachelor in Basic Education with an Emphasis in Social Sciences; Master's in Social Studies from the National Pedagogical University. PhD Candidate in Social Sciences, Childhood and Youth at the Center for Advanced Studies in Childhood and Youth (CINDE), University of Manizales, Colombia. Professor and researcher at Gimnasio Vermont in Bogotá D.C. Email: johan.lombo@gimnasiovermont.edu.co, ORCID: https://orcid.org/0009-0005-8074-3043.

Carlos Esteban Pérez Rojas , Gimnasio Vermont, Bogotá D.C.

Business Administrator from Universidad de los Andes; Specialist in Strategic Management from Universidad de La Sabana; Master’s in Educational Leadership from Penn State University; PhD in Philosophy from the University of Pennsylvania, USA. Vice-Rector and Coordinator of the Department of Research and Professional Development at Gimnasio Vermont in Bogotá D.C. Email: esteban.perez@gimnasiovermont.edu.co, ORCID: https://orcid.org/0009-0008-5851-9303.

References

Chervel A (1991) Historia de las disciplinas escolares. Reflexiones sobre un campo de investigación. Revista de educación 259, 59-111.

Coll, C., Pozo, J., Sarabia, B., y Valls, E. (1992). El Aprendizaje y la enseñanza de las Actitudes. En: Los Contenidos en la Reforma. Enseñanza y Aprendizaje de Conceptos, Procedimientos y Actitudes. Madrid: Edit. Santillana.

Congreso de la República (1994) Ley 115 de Febrero 8 de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Dufour, R., Dufour, R., Eaker, R., & Many, T. (2006). Learning by doing: A handbook for professional learning communities at work. Bloomington, IN: Solution Tree.

Erickson, H. (2014). Transitioning to concept-based curriculum and instruction. Corwin.

Flórez, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: Me Graw Hill.

Fullan, M. (2005). Leadership and sustainability: System thinkers in action. San Francisco, CA: Corwin Press.

Garzón, María, L., Pineda., González, Alberto., y Giraldo, P. (2010). Articulación curricular de la formación investigativa: un campo de tensiones. Universidad San Buenaventura, Santiago de Cali.

Garzón, O. y Gómez, J. (2010). Diálogos entre la articulación curricular y la formación investigativa. En: Revista Científica Guillermo de Ockham. Volumen. 8, No. 2., 85-99.

Garzón, O., y Gómez, J. (2010). Diálogos entre la articulación curricular y la formación investigativa. Revista Científica Guillermo de Ockham, 8(2), 85-99.

Giordan, A., y de Vecchi, G. (1995). Los orígenes del saber: de las concepciones personales a los conceptos científicos. Diada

Goetz, J. (2014). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Gurevich, R. (2012) Conceptos y problemas en geografía. En: Aisenberg, B; Alderoqui, S. Didáctica de las ciencias Sociales II: Teorías con prácticas. PP 159-182. Buenos Aires: Paidós.

Hannoun, H. (1977). El niño conquista el medio. Buenos Aires: Kapelusz, S.A.

Harden, R. (2000). The integration ladder: a tool for curriculum planning and evaluation. Medical Education. 34, 551-557. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2000.00697.x

Morin, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. Barcelona: Paidós.

OECD (2015) Skills for Social Progress. In Skills Studies. OECD. https://doi.org/10.1787/9789264226159-en DOI: https://doi.org/10.1787/9789264226159-en

OECD. (2005). Definition and selection of key competencies: Executive summary. http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.

Páramo, P. (2008). La investigación en ciencias sociales: técnicas de recolección de información. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia.

Pellegrino, J., & Hilton, M. (2012.). Education for Life and Work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century. https://hewlett.org/wpcontent/uploads/2016/08/Education_for_Life_and_Work.pdf

Rapley, T. (2014). Los análisis de la conversación, del discurso y de documentos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Rodríguez de Moreno, E. A. (2000). Geografía conceptual: enseñanza y aprendizaje de la geografía en la Educación Básica Secundaria. Bogotá: Tercer mundo editores.

Rodríguez de Moreno, E. A., & Torres de Cárdenas, R. (2008). Educación y Geografía. Experiencias sugerentes de investigación en el aula. En A. Cely, & N. Moreno, Cotidianidad y enseñanza Geográfica (pp. 175-340). Bogotá: Códice Ltda.

Vasco C., Bermúdez, A., Escobedo H., & León T. (2000). El saber tiene sentido: una propuesta de integración curricular. Cinep. https://www.researchgate.net/publication/305992974_El_saber_tiene_sentido_una_propuesta_de_integracion_curricular