Educommunication for the Social Appropriation territorialization of the Biofactories Program in Caldas

Main Article Content

Omar Andrés Camacho
Cristina Álvarez Vargas
Jenny Paola Gallego López

Abstract

This article presents the methodological process of the Biofabricas Proyect, focused on the pedagogical and communicational strategies in the social appropriation of knowledge which allowed the social appropriation of knowledge and the active participation of social actors from three educational institutions in three counties of Caldas. This methodology highligths that the knowledge must be colective, intersubjetctive and situaded, promoting intances of community participation, in which image and communication mediate the transfer of knowledge. The episteme-community is a main concept becouse the community produces, appropriates and contextualizes knowledge. Therefore, the edu-communication is not only a theoretical frame but also a participative methodology, to recognize geographically, physically, aesthetically, emotionally and bio-economically the territory. Our conclusions highlight the edu-communicationan as a methedological option to the social appropriation of kwoledge to the long term, in the institutions that participated and suggest to think in the SDG like the main instances in the execution and development of projects with a socio-environmental focus.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Artículos de investigación

Author Biographies

Omar Andrés Camacho, Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo - CINDE, Universidad de Manizales

Bachelor in Literature and Social Communicator, Master's in Education and Human Development from the University of Manizales–CINDE. Doctoral student in Social Sciences, Childhood and Youth at the University of Manizales–CINDE. Affiliated with CINDE, the University of Manizales, and the University of Valle.
Email: ocamacho@cinde.org.co
ORCID: orcid.org/0000-0002-5225-6919

Cristina Álvarez Vargas, Vinculada al CINDE, Universidad Distrital Antonio José de Caldas y a la Universidad de Antioquia

Psychologist, Master’s in Psychology, Ph.D. in Social Sciences, Childhood and Youth from the University of Manizales–CINDE. Affiliated with CINDE, the Universidad Distrital Francisco José de Caldas, and the University of Antioquia.
Email: calvarez@cinde.org.co
ORCID: orcid.org/0000-0002-8991-8154

Jenny Paola Gallego López, Vinculada al CINDE, Universidad de Manizales y a la Universidad de Caldas

Visual Artist, Psychologist, Master’s student in Education and Human Development at the University of Manizales–CINDE. Affiliated with CINDE, the University of Manizales, and the University of Caldas.
Email: umz36mz_jgallego@cinde.org.co
ORCID: orcid.org/0009-0003-9071-4786

References

Barbas-Coslado, Á. (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, (14), 157-175. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4184243

Begnini-Domínguez, L. F., Arteaga-Alcívar, Y. A., & Arroyo-Barahona, C. M. (2022). Educomunicación y recursos didácticos. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de La Investigación y Publicación Científico-Técnica Multidisciplinaria), 7(3), 165–177. https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/599/1046

Caldeiro-Pedreira, M. C., Torres-Toukoumidis, A., Romero-Rodríguez, L. M., & Aguaded, I. (2019). Noción de la educomunicación en las organizaciones intergubernamentales. Vivat Academia, (148), 23–40. https://doi.org/10.15178/va.2019.148.23-40 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2019.148.23-40

Dávila-Rodríguez, L. P. (2020). Apropiación social del conocimiento científico y tecnológico. Un legado de sentidos. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(22), 127-147. https://www.redalyc.org/journal/5343/534367793011/534367793011.pdf DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.1522

Dueñas, D. (2022). Apropiación Social del Conocimiento en Colombia. Una interpretación desde la política pública (1990-2021). Revista Saber, Ciencia y Libertad, 17(2), 523 –553. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9341 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9341

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Jordán M., Behar O., Buitrago S., y Castillo J. (2017). Estrategias educomunicativas para fortalecer procesos de resocialización de un grupo de adolescentes infractores en Cali. Revista CS, (22), 105-119. https://doi.org/10.18046/recs.i22.2381 DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i22.2381

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre.

Lévinas, E. (1987). De otro modo que ser, o más allá de la esencia. Sígueme.

Lozano, M., Mendoza, M., Montaña, D., & Parra S., R. (2021). Apropiación Social del Conocimiento, Investigación Participativa y Construcción. Revista Boletín Redipe, 10(3), 80–88. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i3.1219 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i3.1219

Mazzucato, M. (2018). La misión de la economía: Descubrir la economía en el corazón del cambio social. Taurus.

Mejía-Saldarriaga, D., Londoño-Rivera, A. M., Quintero-Quintero, P. A. (2021). Apropiación social de la ciencia y la tecnología en Medellín: contribuciones al debate sobre su evaluación. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 13(24), 163-191. https://doi.org/10.22430/21457778.1793 DOI: https://doi.org/10.22430/21457778.1793

Zemelman, H. (2001). De la historia a la política: La experiencia de América Latina. Siglo Veintiuno editores.