The questioning as an educational tool to build philosophical-scientific knowledge.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11600/ale.v15i1.720

Keywords:

Knowledge; question; information; philosophical and scientific., Knowledge, Question, Information, Philosophical and scientific, Research

Abstract

The questions are inherent to life and take on great importance in the subject's learning, since they are the way in which they try to find answers or give explanations to the neighboring phenomena. Due to this circumstance, the main objective of the article is to determine the fundamental relevance of the question as an educational tool to access knowledge and where its construction suggests a pedagogical, philosophical and scientific interpretation. The methodology was of a qualitative approach with an exploratory-descriptive type that guides the epistemological contributions to an epistemological projection. Among the results, it is evident that the question is the core and activator of thought that allows building knowledge. It was concluded that the question is the axis where thought turns. When you ask a question you are ready to learn, discover or exist.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Emilio Cruz Picón, UNAB

Magíster en Educación, Universidad Autónoma de Bucaramanga-Colombia (UNAB). Docente Investigador UNAB. Email: pcruz553@unab.edu.co, ORCID: https://orcid.org/0000- 0003-2548-4657.

Lady Jazmmin Hernández Correa, Universidad Ecci

Especialista en Innovación Docente Mediada por TIC, Universidad ECCI-Colombia. Docente Investigadora ECCI. Email: ladyj.hernandezc@ecci.edu.co, ORCID: https://orcid. org/0000-0002-5399-3849.

References

Aravena, M. (2021). Preguntar-se en el oficio de educar: la importancia de la pregunta en formación docente. Revista Educación, 45, (1), 1-21. https://www.redalyc.org/journal/440/44064134033/html/

Bais, A. (2014). El arte de la pregunta en el aula. Porque preguntar nos lleva a conocer. XXII Jornadas de Reflexión Académica en Diseño y Comunicación. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=484&id_articulo=10170

Benoit-Ríos, C. (2020). A formulação de perguntas como estratégia didática para motivar a reflexão em sala de aula. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(2), 95-115. https://dx.doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2994

Bruges, M., y Martínez, M. (2020). Impactar la formación a partir de una pregunta de investigación. Divulgación científica, 3, 18-24. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/RDC/article/view/8708

Coll, C. (1994). Psicología y Currículo. Editorial Paidós.

Conejera, A., Joglar, C., y Jara, R. (2020). Promoviendo la Formulación de Buenas Preguntas en la Clase de Biología en Secundaria: una propuesta didáctica a partir de situaciones problema. Ciência & Educação (Bauru), (26), e20034. https://doi.org/10.1590/1516-731320200034

De Zubiría, J. (2013). Como diseñar un currículo por competencias: Fundamentos, IRES lineamientos y estrategias. Editorial Magisterio. http://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/como-dise-ar-un-curr-culo-por-competencias

Deleuze, G. (1993). ¿Qué es la filosofía? Editorial Anagrama.

Deleuze, G. (1987). Foucault. Editorial Paidós.

Del valle, C. (2016). El aprendizaje dialógico en la interacción socio-educativa: espacio vital en la producción de conocimientos. Revista Ciencias de la Educación, 26 (47), 226-242. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/47/art14.pdf

Diaz, F., Duque, E., Escobar, P. (2018). Estrategias de formulación de preguntas de calidad mediadas por realidad aumentada para el fortalecimiento del pensamiento científico. RMIE, (23) 78, 791-815. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v23n78/1405-6666-rmie-23-78-791.pdf

Estebaranz, A. (2017). La evaluación de los aprendizajes. problemas y soluciones. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21 (4) 381-404. https://www.redalyc.org/pdf/567/56754639020.pdf

Forero, A. (2014). El uso de las preguntas por parte del docente en la clase de Matemáticas y sus efectos en las respuestas y conversaciones de los niños. [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. Repositorio institucional https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/283542/afs1de1.pdf?sequence=1

Foucault, M. (1998). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Editorial Siglo Veintiuno.

Freire, P. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Conversaciones con Antonio Faúndez. Ediciones La Aurora.

Freire, P. (2013). Por una pedagogía de la pregunta: crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo Veintiuno Editores.

Gaarder, J. (1991). El mundo de Sofía. Editorial Paidós

Gadamer, Hans-Georg. (1994). Verdad y método. Salamanca. Editorial Sígueme.

Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Editorial Kairós S. A.

Godoy, M. (2015). Las preguntas de docentes como estrategia para el desarrollo de habilidades cognitivas de los estudiantes en la asignatura Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Foro

Educacional, (24), 57-76. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6429420.pdf

Gómez, T., Rubio, J., González., W. (2019). Pedagogía de la Pregunta en la Enseñanza-Aprendizaje del Derecho, como Innovación Metodológica para Desarrollar el Pensamiento Crítico-Complejo. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 6(2), 37-58. https://revistaatemus.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/55306

Gluyas, R. (2015). Modelo de educación holística: una propuesta para la formación del ser humano. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15 (3), 1-25. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n3/1409-4703-aie-15-03-00462.pdf

Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. 6ta edición. McGraw Hill Education.

Hurtado, F. (2020). Fundamentos Metodológicos de la Investigación: El Génesis del Nuevo Conocimiento. Revista Scientific, 5 (16). 99-119. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5636/563662985006/563662985006.pdf

Kant, M. (1973). Crítica de la Razón Pura. Editorial Losada.

Lipman, M. (1991). Pensamiento complejo y educación. Ediciones de la Torre.

López, S., Veit, E., Solano, A. (2014). La formulación de preguntas en el aula de clase: una evidencia de aprendizaje significativo crítico. Ciência & Educação, 20 (1), 117-132. https://doi.org/10.1590/1516-731320140010007

López-Aymes, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, (22), 41-60. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf

Merleau-Ponty, M. (2006). Elogio de la filosofía; seguido de El lenguaje indirecto y las voces del silencio. Editorial Nueva Visión.

Mendoza, J. (2021). Vygotsky y la construcción del conocimiento. Revista Universidad Pedagógica Nacional, 1(1), 1–32. https://doi.org/10.22201/dgpyfe.18704905e.1.1.153

Obando-Arias, M. (2021). Mediación pedagógica del aprendizaje a partir de la pregunta generadora en la educación media: Aprendizaje basado en proyectos. Revista Electrónica Educare, 25 (2), 1-21. http://doi.org/10.15359/ree.25-2.21

Paul, R. Elder, P. (2002). El Arte de Formular Preguntas Esenciales. Foundation for Critical Thinking.

Peirce, C. S. “Las rojas y las negras” El mundo de las matemáticas. Editorial Grijalbo.

Piaget, J. (1979). Introducción a la epistemología genética. Editorial Paidós.

Salto, V. (2020). La pregunta en el aprendizaje de la historia. Repositorio institucional Universidad Nacional del Comahue. http://rdi.uncoma.edu.ar//handle/123456789/15929

Sanabria, C., Carreño, G., y Mariño, L. (2016). Actitud filosófica como herramienta para pensar. Universitas Philosophica, 33(66), 237-262. http://www.scielo.org.co/pdf/unph/v33n66/v33n66a19.pdf

Tapia, C., y Ávila, D. (2004). Las preguntas de los estudiantes: una manera de construir aprendizaje. Zona Próxima, (5), 74-84. https://www.redalyc.org/pdf/853/85300504.pdf

Trillos, C. (2017). La pregunta, eje de la investigación. Un reto para el investigador. Revista Ciencias de la Salud, 15(3), 309-312. https://revistas.urosario.edu.co/xml/562/56253119001/56253119001.pdf

Trujillo, L. (2017). Teorías pedagógicas contemporáneas. Fundación Universitaria del Área Andina. https://core.ac.uk/download/pdf/326425474.pdf

Ramos, C. (2016). La pregunta de investigación. Revista de psicología, 24 (1). https://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2016_1/Carlos.Ramos.pdf

Rillo, A., Pimentel, M., Arceo., M., Ocaña S., García-Pérez, L., y Hernández-Monroy, D. (2021). Horizonte y estructura de la pregunta pedagógica. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 11 (1), 1-18. https://www.redalyc.org/pdf/447/44718060013.pdf

Romero, M. (2016). Propuesta pedagógica para el desarrollo de pensamiento científico en niños y niñas de 3 a 5 años. [Tesis de maestría, Universidad ICESI]. Repositorio Institucional https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/81298/1/rivas_propuesta_pedagogica_2016.pdf

Russell, B. (1956). An essay on the foundations of geometry. Dover Publications.

Vigotsky, L.S. 1978. Mind and society: the development of higher mental processes. Harvard University Press.

Zuleta, O. (2005). La pedagogía de la pregunta: Una contribución para el aprendizaje. Educere, 9(28), 115-119. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102005000100022&lng=es&tlng=es.

Published

2024-04-13

How to Cite

Cruz Picón, P. E., & Hernández Correa, L. J. (2024). The questioning as an educational tool to build philosophical-scientific knowledge. Aletheia, 15(1), 29–56. https://doi.org/10.11600/ale.v15i1.720

Issue

Section

Artículos de investigación