La writing, a language to be re-signified at school

Authors

  • Luz Amparo Hernández Giraldo Magíster
  • Español Magíster

DOI:

https://doi.org/10.11600/ale.v14i2.725

Keywords:

Writing, Language, Cognition, Linguistics

Abstract

The precisions, theoretical and reflexive contributions that are made in this article, are part of the research: Writing, an experience of peace. Transformation in the understanding of peace, through the written production, in children of fifth grade,  to opt for the master's degree of the authors.

The regular school has provided children with scriptural practices that have left gaps in the development of their thinking and their social and communicative possibilities. Writing is a cognitive, social and communicative tool that undoubtedly contributes to the development of children's thinking. To turn it into a linguistic ability, the teacher must accompany and guide this training process permanently, a situation that implies empowering theories about writing, linguistics and didactics of language. Thinking as a teacher in what situations encourages children to write is a frequent concern that deserves to be questioned and answered.

The aim of this article is to disseminate, among teachers and people interested in the subject, a theoretical and reflective support about writing in the framework of language, proposing as a scenario the school to optimize teaching processes that relate to writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo, R. (2006). Desarrollo de la escritura en un contexto multicultural. Una investigación etnográfica. Revista de Investigación Educativa, vol. 24 (No. 2), pp. 305-328.
Barreto, M. y Arroyave, M. M. (2006). De las estrategias de aprendizaje a la composición de textos expositivos/descriptivos: propuesta de intervención pedagógica con apoyo de recursos hipermediales e impresos. Revista educación y pedagogía, vol 18 (No. 45), pp. 157-172.
Bruner, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona, España: Editorial Gedisa.
Camps, Anna. (1990) Modelos de procesos de redacción: Algunas implicaciones para la enseñanza. Revista Infancia y Aprendizaje. 1990, 49, 3-19
Camps , Anna. Proyectos de Lengua entre la teoría y la práctica. Revista Cultura y Educación, 1996, 2, pp. 43-57 ISSN: 1135-6405 Barcelona
Camps, Anna, (1997) Escribir. La enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita. En revista Signos. Teoría y práctica de la educación, pp: 24-33 ISSN: 1131-860
Caro, M. A., Castrillón, C. A. Y Rivera, J. R. (2012). La producción escrita de los estudiantes de grados 5° y 9° de educación básica en Noel marco de la preparación para las pruebas saber en Armenia y el Quindío. Sophia, vol (. 8), pp. 60-79.
Caso, García y Martínez. (2008). El papel de la motivación en la escritura: Revisión de estudios internacionales. Revista de Psicología, Nº 1, 2008. ISSN: 0214-9877. pp: 193-200
Caso, García, Díez y Robledo. ( 2010 ) Mejorar las creencias de autoeficacia para la escritura de los alumnos con dificultades de aprendizaje mejora también sus procesos y productos de escritura. Electronic Journal of Research in Educational Psichology, 8 (1) 195-206. 2010 (nº 20).
Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Cassany, D. (1999). Describir el escribir. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Castrillón, C. A., Camargo, Z. y Caro, M. A. (2010). La evaluación de la escritura en el marco de un concurso: del texto narrativo al cuento literario. Enunciación, vol 15 (No. 2), pp. 7-16.
Corcelles, M. & Castelló, M. (2013). El aprendizaje de la Filosofía mediante la escritura y el trabajo en equipo: percepciones de los estudiantes de Bachillerato. Revista de Investigación en Educación, vol 11 (No. 1), pp. 150-169. Disponible en: http://webs.uvigo.es/reined/
Flórez, R. & Cuervo, C. El regalo de la escritura. Universidad Nacional, 2005.
García, A. & Salvador, F. (2012). La competencia narrativa de alumnos de etnia gitana, escolarizados en Educación Primaria. Un estudio de caso. Revista de Investigación en Educación, vol 10 (No. 1), pp. 144-157
Gergen, K. (2006). Construir la realidad. Barcelona, España: Editorial Paidós.
González, B. Y. y Sánchez, J. (2010). La escritura como dispositivo para el ejercicio de la ciudadanía. Bogotá, Colombia: Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano CINDE.
Isaza H & Castaño A. (2010). Referentes para la didáctica del lenguaje en el segundo ciclo. SED Bogotá.
Lerner, D. (2003) Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. Ciudad de México, México: Editorial Fondo de cultura económica.
Lacon, N. & Ortega, S. (2008). Cognición, metacognición y escritura. Revista Signos, vol 41 (No.67), pp. 231-255. Disponible en: <http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-09342008000200009&script=sci_arttext>.
Martínez, G. J.(2009). Aportes del modelo Psicolingüístico a la escritura. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Lenguaje. Colombia: MEN
Molano, Glays (2012). Método cognitivo - afectivo para el aprendizaje. Alteridad. Revista de Educación ISSN No. 1390-325X Vol. 7, No. 2, julio-diciembre 2012, 134-146
Puello, Dagoberto (2014) Zona próxima Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte nº 20 enero-junio, 2014 ISSN 2145-9444 (electrónica) Págs. 59-78 ISSN 2145-9444 (electrónica).
Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Rodríguez, A. N. (2007). Lectura crítica y escritura significativa: Acercamiento didáctico desde la lingüística. Laurus, vol. 13 (No. 25), pp. 241-262.
Ruiz, A. y Prada M. (2015). El niño como sujeto de derechos y la escritura literaria infantil. Revista Folios, Núm. 41, pp 23-35.
Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, vol 42 (No. 1), pp. 97-122.
Teberosky, A. & Tolchinsky L. (1998). Más allá de la alfabetización. Argentina: Santillana.

Published

2023-02-28

How to Cite

Hernández Giraldo, L. A., & Español, E. (2023). La writing, a language to be re-signified at school. Aletheia, 14(2). https://doi.org/10.11600/ale.v14i2.725

Issue

Section

Artículos de reflexión