Practices of resistance to the punitive punitive measures to restore rights in the administration of justice of a group of young people in the city of Manizales.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11600/ale.v15i1.736

Keywords:

Young p, Resistence, Device, Counter conduct, Scape Line, subjectivity

Abstract

The purpose of this article is to understand the practices of resistance from the perspective of the narratives of groups of young people who have gone through processes of restoration of rights in the administration of justice of the Colombian Institute of Family Welfare (ICBF - Instituto Colombiano de Bienestar Familiar), in the modality of internment of the System of Juvenile Responsibility in the department of Caldas. A qualitative approach was chosen for the analysis of these practices, using critical ontology as a method, with analytical keys derived from the work of Michel Foucault. In the results, it is discussed how within the punitive device, and in the midst of the tense struggles from the discourses of re-education and young subjects, practices of marginalisation, betrayal, punishment of the body and soul, of counter-conduct, are generated and resistance is shown through self-harm and the practices of self as a way of accessing other ways of being in the world. Finally, conclusions are drawn from which it is assumed necessary to continue criticising the difficulty of the juvenile penal system to transcend its control and disciplinary practices towards a system of restorative justice.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrés Felipe García Aguirre, Autor

Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Psicólogo. Orcid: https://orcid.org/0000-
0002-0125-6687. Correo electrónico: andres.garciaag@amigo.edu.co*** CIDCIE,
Universidad de Bío-Bío. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9346-0780. Correo electrónico:
carlosro@ubiobio.cl

Oscar Armando Jaramillo García, Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano –CINDE

Post-doctorate in social sciences, childhood and youth. Agreement: University of Manizales- CINDE, Pontifical Catholic University of Sao Paulo, El Colegio de la Frontera Norte and CLACSO.
D. in Social Sciences, childhood and youth, Summa Cumme Laude, University of Manizales-CINDE; Master's degree in Human Sciences, mention notoriety, Université Paris-Est Creteil Val de 
Marne. Master's degree in social sciences, merit mention, Universidad de Caldas; Master's degree in education and human development, mention laureate, University of Caldas.
U. Manizales-CINDE and Psychologist, Universidad Católica de Pereira. Academic Coordinator of the Doctorate in Social Sciences, Childhood and Youth, Centro de Estudios Avanzando en
Childhood and Youth of the University of Manizales-CINDE alliance. Lecturer in the line of
D. in political socialisation and construction of subjectivities. Research topics,
studies in governmentality, processes of subjectivation, youth collectivisation,
youth artistic practices and social grammars. Oscarjaramillo306@gmail.com; coor.
doctorado@cinde.org.co. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6580-7847

References

Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 249-264.

Agudelo, A. (2016). Fobopolítica. Rúbricas de una gubernamenta¬lidad contemporánea. Manizales: Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud alianza de la Universidad de Manizales y CINDE.

Aguilar-Forero, N., & Muñoz, G. (2015). La condición juvenil en Colombia: entre violencia estructural y acción colectiva. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1021-1035. https://doi.org/10.11600/1692715x.13233090913

Aparicio, V. (2019). Riesgos relacionados con la reincidencia de adolescentes en conflicto con la ley. Una experiencia investi¬ desde la familia y el programa casa hogar mi refugio del ICBF-SRPA 2017- 2019 [Tesis de Pregrado, Universidad de Cartagena]. Cartagena.

Arago, J. M. (2018). Sistema de Responsabilidad Penal de los Adolescentes frente a la violencia estructural. En P. A. Martha Elisa Nateras González, Políticas de seguridad y entornos vio¬lentos en Colombia y México (págs. 151-180). Medellín: Uni¬versidad de Medellín; Sello Editorial Universidad de Medellín; Universidad Autónoma del Estado de México.

Beresñak, F. (2011). Michel Foucault y su metodología. Revista Digital Synesis, 8-33.

Boccardi, F. (2013). Acerca de los contornos de la discursividad cursividad del saber. Estudios Semióticos, 80-89.

Botticelli, S. (2011). Prácticas discursivas. El abordaje del discurso en el pensamiento de Michel Foucault. Instantes y Azares. Escrituras nietzscheanas, 111-126.

Castro-Gómez, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Fou¬cault. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Chul Han, B. (2016). Topología de la violencia. Madrid, España: Editorial Herder.

Daza, W. G. (2018). Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método. Voces de la educa¬ción, 93-110.

Delacruz, B., & Ortega, A. V. (2020). Reincidencia de los jóvenes en el Instituto de Formación Toribio Maya de la ciudad de Popayán entre 2017-2019 [Tesis de pregrado, Corporación Universitaria Autónoma del Cauca]. Popayán: Corporación Uni¬versitaria Autónoma del Cauca.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1988). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.

Escobar, J. (2015). El cuerpo como artefacto: tecnologías médicas, anatomopolítica y resistencia. Revista Ciencias Sociales y Edu¬cación, 4(7), 145-157.

Flores, S. O. (2015). El cuidado de sí mismo, una forma vista como resistencia [Tesis de Pregrado, Universidad de Chile]. Santiago.

Flórez, J. A. (2018). El Sistema de Responsabilidad Penal para Adolescentes y los obstáculos para asumir la responsabilidad subjetiva. Poiésis (34), 173-180. https://doi.org/DOI: https:// doi.org/10.21501/16920945.2797

Foucault, M. (1982). La imposible Prisión: debate con Michel Fou¬cault. Barcelona: Anagrama.

Foucault, M. (1990). Tecnologías del yo. Barcelona: Paidós.

Foucault, M. (1994). Dits et Écrits II. Paris: Gallimard.

Foucault, M. (1999a). El cuidado de la verdad. En M. Foucault, Estética, ética y hermenéutica. Obras Esenciales. Volumen III (págs. 369-380). Barcelona: Paidós.

Foucault, M. (1999b). Entrevista: sexo, poder y política de la identidad. En M. Foucault, Estética Ética y Hermenéutica (pág. 432). Buenos Aires: Paidós.

Foucault, M. (1999c). La ética del cuidado de si como practica de libertad. En M. Foucault, Estética, ética y hermenéutica (págs. 393-415). Barcelona: Paidós.

Foucault, M. (2000). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. México: Editorial Siglo Veintiuno.

Foucault, M. (2001). Los anormales. Curso del College de France, 1974-1975. México: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2003). Sobre la Ilustración. Madrid: Tecnos.

Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio y población. Buenos Aires,

Argentina: Fondo de Cultura Económica.

M. (2014). Obrar mal, decir la verdad. La función de la confesión en la justicia. Curso de Lovaina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

García, B. E., González, S. P., Quiroz, A. y Velásquez, Á. M. (2002.). Técnicas Interactivas para la Investigación Social Cua¬litativa. Medellín: FUNLAM.

Giavedoni, J. G. (2012). Resistir en la tierra del panoptismo. Esbozo en torno al problema de las relaciones de poder y las resistencias desde una perspectiva foucaultiana. Tabula Rasa(16), 243-261.

Giraldo, R. (2006). Poder y resistencia en Michel Foucault. Tabula Rasa(4), 103-122. https://doi.org/https://doi. org/10.25058/20112742.249

Gómez, L. (2003). Procesos de subjetivación y movimiento femi¬nista. Una aproximación política al análisis psicosocial de la identidad contemporánea [Tesis de Doctorado, Universidad de Valencia].

González, J.A. (2019). El suicidio como resistencia política: el mundo del empresario del yo. Revista Eleuthera, 21, 51-65. DOI: 10.17151/eleu.2019.21.4.

González, L. A., & Higuita, P. A. (2020). Voces en resistencia: Prácticas de subjetivación de adolescentes en restablecimiento de derechos [Tesis de Maestría, Universidad de Antioquia]. Medellín: Universidad de Antioquia.

Guio, D. A. (2019). Poder, control y líneas de fuga en Foucault y Deleuze. Bogotá, D.C: Universidad Nacional de Colombia.

Huertas, O., & Morales, I. R. (2013). El sistema de responsa¬bilidad penal para adolescentes: la expansión de la punibi¬lidad en el neopunitivismo colombiano. Revista Guillermo de Ockham, 11(2), 69- 78. https://doi.org/https://doi. org/10.21500/22563202.610

ICBF. (2018). Lineamiento de medidas complementarias y/o de restablecimiento de derechos en administración de justicia. Bogotá: Instituto Colombiano de Bienestar Familiar.

Jaramillo, O. A. (2018). Pensar el presente en clave de ontología crítica: multiplicar la subjetividad. Plumilla Educativa, 121-136.

Jaramillo, O. A. (2020). Prácticas artísticas y modos de subjeti¬vación. Cuerpos apasionados y cuerpos vibrantes. Manizales: Universidad de Manizales.

Jiménez, J. P., & Camacho, M. A. (2015). Responsabilidad subje¬tiva de niños, niñas y adolescentes. Revista Affectio Societatis, 12(23), 130-148.

La Patria. (29 de Ocubre de 2020). Un joven se quitó la vida en Los Zagales. Lapatria.com, págs. https://www.lapatria.com/ sucesos/un-joven-se-quito-la-vida-en-los-zagales-466020.

La Patria. (4 de Agosto de 2021). Lo mandaron para Los Zagales por muerte del papá en Riosucio. Lapatria.com. https://www. lapatria.com/informe-especial/lo-mandaron-para-los-zaga¬les-por-muerte-del-papa-en-riosucio-478694

Maliguti, V. (2011). La adhesión subjetiva a la barbarie. Prohistoria(16).

Mellizo, W. (2014). Estudio de prácticas educativas con jóvenes transgresores de la ley penal: Modos de gubernamentalidad, biopolítica del poder [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Bogotá, D.C: Universidad Nacional de Colombia.

Méndez, A. (2016). La contraconducta como herramienta analítica en la producción y constitución de sujetos políticos [Tesis de Maestría, Universidad Francisco José de Caldas]. Bogotá D, C.

Mesa, J., & Herrera, J. (2018). La responsabilidad subjetiva en el adolescente infractor de la Ley Penal. Informes Psicológicos, 18(2), 95-114. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18566/ infpsic.v18n2a06

Ministerio de Justicia y del Derecho, Organización Internacional para las Migraciones (OIM). (2017). Diagnóstico y Lineamien¬tos de Política para la aplicación de la Justicia Juvenil Restau¬rativa en Colombia.

Ministerio de la Protección Social. (2006). Código de Infancia y Adolescencia. Bogotá D.C: Oficina de Comunicaciones y Aten¬ción al Ciudadano ICBF.

Miranda, M. d., & Trejo, S. I. (2019). El método biográfico-narra¬tivo. Una herramienta para la investigación educativa. Educa¬ción XXVIII (54), 227-242.

Orlando. (2014). El suicidio y su significante política; el suicidio como línea de fuga. Colectivo Antipsiquiatría, 1-6.

Páez, M. (2018). Adolescencia y criminalidad en el sistema penal colombiano: un estudio desde la noción de responsabilidad sub¬jetiva. Revista Psicoespacios, 12(20). https://doi.org/https:// doi.org/10.25057/issn.2145-2776

Paulizzi, C. (2016). Las prácticas de resistencia y autogobierno de la unión de trabajadores desocupados de Gral. Moscón - Salta: Aproximación crítica. Andes, 27.

Rekalde, I., Vizcarra, M. T., & Macazaga, A. M. (2014). La Obser¬vación Como Estrategia De Investigación Para Construir Con¬textos De Aprendizaje Y Fomentar Procesos Participativos. Educación XX1, 17(1), 201-220.

Restrepo, E. (2008). Cuestiones de método: «eventualización» y problematización en Foucault. Tabula Rasa, 111-132.

Seidmann, S., Di Iorio, J., Azzollini, S., & Rigueiral, G. (2014). El uso de técnicas gráficas en investigaciones sobre representa¬ciones sociales. Anuario de Investigaciones, 177-185.

Torres, C. M., & Peña, N. J. (2014). Prácticas de agencia y resis¬tencia frente a la implementación de la política pública de la formación docente: la voz de los docentes rurales. Bogotá: CINDE.

Valencia, J. (2015). La resocialización y la reincidencia de adoles¬centes en conductas delictivas en el Departamento de Caldas, Colombia. Summa Iuris, 3(2), 377-390. https://doi.org/http:// dx.doi.org/10.21501/23394536.1834

Venceslao, M. (2016). Cartografías disidentes en un centro de justicia juvenil. El contrapoder de los dominados. Alteridades, 26(52), 81-91.

Violante, M. R. (2017). La resistencia como práctica que posibilita la subjetivación Un acercamiento al concierto-ritual de música de resistencia. Anagramas, 143-164.

Wacquant, L. (2010). Castigar a los pobres: el gobierno neolibe¬ral de la inseguridad social. Barcelona: Gedisa.

Published

2024-04-13

How to Cite

García Aguirre, A. F., & Jaramillo García, O. A. (2024). Practices of resistance to the punitive punitive measures to restore rights in the administration of justice of a group of young people in the city of Manizales. Aletheia, 15(1), 1–28. https://doi.org/10.11600/ale.v15i1.736

Issue

Section

Artículos de investigación