Communicative and Cultural Mutations in the School

Main Article Content

Arlovich Correa Manchola
Édgar Diego Erazo Caycedo

Abstract

This article is installed in the field of Latin American’s cultural studies. It uses ethnography techniques to observe the communicative and cultural interactions of young people in the school, and the interaction between teachers and students in the media ecology, digital migrations and mutations in culture and communication. The research’s purpose was to clarify the contexts and the cultural changes in institutions for education in a peripheric region of Colombia. In that context, teachers coming from the oral culture try to teach the written culture of the school to young people who were born, and live, in the ecology of screens and the audiovisual-iconic-digital culture. In that sense, it draws a night map of this new “Comanche territory” of cultural mutations, communicative experiences, and human interactions in an emerging school under an unequal society, hyper-connected, but digitally divided. In these contexts, this work aimed to answer the following questions: What kind of communication is possible between teachers and students, based on their experiences with information and communication technologies? How can we improve the communication of these cultures, and the strengthening of a critical, relevant and liberating education? The findings suggest that the school needs to be interactive and adapt its oral tradition as an interface that have a conversation with the student's technological contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Artículos de investigación

References

Argüello, L. A. (2012a). Jóvenes, textos y pantallas. Antecedentes para la construcción de un marco referencial. En E. Said-Hung y G. Brändle (Eds.), Las sociedades en red: sociabilidad y mediación tecnológica (pp. 33-44). Universidad del Norte/Corporación Colombia Digital.

Argüello, L. A. (2012b). Migraciones digitales de lectura y escritura en estudiantes universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9(1), 5-21. http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v9n1-arguello/v9n1-arguello

Baricco, A. (2006). Los bárbaros. Ensayos sobre la mutación. Anagrama.

Baricco, A. (2019). The game. Anagrama.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.

Corea, C. y Lewkowics, I. (2004). Pedagogía del aburrido: escuelas destituidas, familias perplejas. Paidós.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Ito, M. (2010). Hanging out, messing around, and geeking out. Kids leaving and learning whit new media. The MIT Press.

Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Loaiza de la Pava, J., Alford Alford, J., Salazar Castilla, M., & León Castaño, D. (2016). “Mulipropaz”: experiencias de mediación desde la potencia de la vida: una lectura desde la paz imperfecta. Aletheia, 8(2), 12-27. Recuperado a partir de https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/319 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.8.2aletheia.12.27

Marciales, G. P., Cabra, F., Castañeda, H., Peña, L. B., Mancipe, E. y Gualteros, N. (2013). Nativos digitales. Transiciones del formato impreso al digital. Editorial Pontificia Universidad Javeriana, Doctorado en Ciencias Sociales y Humanas.

Martín-Barbero, J. (1996). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Revista Nómadas, (5).

Martín-Barbero, J. (2004). Crisis identitarias y transformaciones de la subjetividad. En Debates sobre el sujeto: perspectivas contemporáneas. Siglo del Hombre Editores. http://books.openedition.org/sdh/310 DOI: https://doi.org/10.4000/books.sdh.310

Martín-Barbero, J. (2014). ¿Para qué nos sirve la cabeza hoy? En Manifiestos: incómodos, desobedientes, mutantes (pp. 9-16). FES Comunicación.

Monsiváis, C. (1981). Escenas de pudor y liviandad. Fondo de Cultura Económica.

Pallares Ramírez, E. L., Gómez Zermeño, M. G., & García Mejía, I. A. (2016). El desarrollo del pensamiento crítico mediante el debate asincrónico en foros virtuales en educación secundaria. Aletheia, 8(1), 100-115. Recuperado a partir de https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/307 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.8.1aletheia.100.115

Piscitelli, A., Gruffat, C. y Binder, I. (Coords.) (2012). Edupunk aplicado. Aprender para emprender. Editorial Ariel.

Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Ediciones SM.

Rheingold, H. (2004). Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Gedisa.

RUEDA, R., QINTANA, A. (2004). Ellos vienen con el chip incorporado. Aproximación a la cultura informática escolar. Bogotá: Universidad Central, Universidad Distrital Francisco José de Caldas e IDEP.

Sarlo, B. (1994). Escenas de la vida posmoderna. Intelectuales, arte y videocultura en la Argentina. Seix Barral.

Serres, M. (2013). Pulgarcita: el mundo cambió tanto que los jóvenes deben reinventar todo: una manera de vivir juntos, instituciones, una manera de ser y de conocer. Fondo de Cultura Económica.

Rincón, O. y Amado, A. (2015). La reinvención de los discursos o cómo entender a los bárbaros del siglo XXI. En O. Rincón y A. Amado (Eds.), La comunicación en mutación, remix de discursos (pp. 5-11). FES Comunicación.

Turkle, S. (2017). En defensa de la conversación. El poder de la conversación en la era digital. Ático de los Libros.

Zafra, R. (2010). Un cuarto propio conectado. Ciberespacio y autogestión del yo. Fórcola Ediciones.