Knowledges and Gendered Bodies in Teaching Language and Literature Between Secondary School and Teacher-Training
Main Article Content
Abstract
This work introduces some advances in our research “Teacher-training in Literary Arts from an Approach on the Basis of Gender: An Outstanding Debt?” (2016-2019), directed by Valeria Sardi, PhD., carried out at the Interdisciplinary Center of Gender Research of the Research Institute of Humanities and Social Sciences at the School of Humanities and Education Sciences of the University of La Plata, in which we analyze the senses in dispute around the curricular and gender knowledges that arise throughout the first years of the Teacher Training Course in Literary Arts at our University. In turn, we investigate how different ways to proceed, that tense or integrate the sex-gender dimension, are configured in the place where the teacher training practice occurs. In this sense, from the analysis of pieces of writing of teacher trainees who keep a record of their own training in Language Practice and Literature classes in classrooms from secondary schools of the city of La Plata (province of Buenos Aires, Argentina), we investigate the ways in which the students appropriate the specific kinds of knowledge, which are interwoven with the sex-gender dimension and, at the same time, how their bodies and their corporalities become involved and participate in the genderized epistemic construction.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Abel, S. y Bonatto, V. (2017). “El Martín Fierro de José Hernández y La metamorfosis de Franz Kafka desde una perspectiva de género. Dos registros de clase” en Sardi, V. (coord.). Jóvenes, sexualidades y saberes en la escuela secundaria. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.
Barthes, R. (2005). La preparación de la novela. Buenos Aires: Siglo XXI.
Blanco, R. (2014). Universidad íntima y sexualidades públicas. Buenos Aires: Miño & Dávila.
Burbules, N. (1999). El diálogo en la enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu.
Butler, J. (2013). El género en disputa. Barcelona: Paidós.
_______(2009). Lenguaje, poder e identidad. Barcelona: Paidós.
_______(2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.
Castillo, A. (2015). Imagen, cuerpo. Santiago de Chile: Palinodia.
Charlot, B. (2006). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Citro, S. (2014). “Cuerpos significantes. Nuevas travesías dialécticas” en Corpografías, Universidad DOI: https://doi.org/10.14483/cp.v1i1.8414
Distrital Francisco José Caldas, Vol. 1, N° 1. Recuperado de https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/CORPO/article/view/8414 (Consultado el 15/12/17)
________ (2009). Cuerpos significantes. Buenos Aires: Biblos.
Connell, R. W. (1987). Gender and power. Stanford: Stanford University Press.
Diez, P. (2012). Ni caretas ni quemados, rescatados. Usos del cuerpo y adscripciones identitarias de jóvenes de Bajo Flores Ciudad de Buenos Aires. Alemania: Editorial Académica Española.
Fernández, A. M. (2013). “El orden sexual moderno: ¿la diferencia desquiciada?” En Fernández, A. M. y Siqueira Peres, W. (eds.). La diferencia desquiciada. Géneros y diversidades sexuales. Buenos Aires: Biblos.
Fraisse, G. (2014). Los excesos del género. Valencia: Cátedra-Universidad de Valencia.
Foucault, M. (1996) "Erudición y saberes sujetos" en Genealogía del racismo. Buenos Aires: Altamira.
Hernando, A. (2014). La fantasía de la individualidad. Buenos Aires: Katz.
Jordan, E. (1995). “La construcción de la masculinidad en la temprana edad escolar”. En Revista Gender and Education, Vol. 7, n°1, pp. 69-86.
Lahire, B. (comp.). Sociología de la lectura. Barcelona: Gedisa.
Le Breton, D. (1995). Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.
Littau, K. (2008). Teorías de la lectura. Buenos Aires: Paidós.
Lopes Louro, G. (2012). “Extrañar el currículum”. En Spadaro, M. C. (comp.) Enseñar filosofía, hoy. La Plata: Edulp.
Meirieu, Ph. (2009). Frankestein educador. Barcelona: Laertes.
Molina, G. (2013). Género y sexualidades entre estudiantes secundarios. Un estudio etnográfico en escuelas cordobesas. Buenos Aires: Ides.
Morgade, G. y Alonso, G. (comp.) (2008). Cuerpos y sexualidades en la escuela. Buenos Aires: Paidós.
Nancy, J-L- (2011). 58 indicios sobre el cuerpo. Extensión del alma. Buenos Aires: La cebra.
Palermo, Z. (ed.) (2014). Para una pedagogía decolonial. Buenos Aires: Ediciones del signo.
Rella, F. (2004). En los confines del cuerpo. Buenos Aires: Nueva Visión.
Sardi, V. y Andino, F. (2018). “Mediaciones generizadas en la formación docente en Letras”, Contextos educativos. Revista de educación, Universidad de La Rioja, España. Recuperado de https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/3296/3027 (Consultado el 10/5/17).
Sardi, V. (2019). Escrito en los cuerpos. Buenos Aires: GEU.
______ (2017). “Prácticas en terreno/prácticas generizadas en la formación docente en Letras.” En Sardi, V. (coord.). Jóvenes, sexualidades y saberes en la escuela secundaria. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.
_______(2013). “Las entrañas de la lengua”. En Bollini, R. y Sardi, V. Cartografías de la palabra. Buenos Aires: La Crujía ediciones.