Narratives of social work students at UNIMINUTO crisis and sense of life, during confinement by COVID-19

Main Article Content

Héctor Remigio Cadena García
Beatriz Rodríguez Rincón
Paola Yulied Ballén Pulido
Luisa Marcela Garzón Rojas

Abstract

This document, the result of a research-creation process, exposes the narrative processes during the confinement by COVID-19, when 121 professionals in training of the
of the Social Work and Art Education programs at UNIMINUTO, from the Bogotá and Cundinamarca of UNIMINUTO, from the Bogotá and Cundinamarca - Soacha Regional Center, through written accounts, referred to individual, family and social experiences lived during the lived during the mobility restrictions. These creations express the emerging dynamics dynamics due to the losses, the recognition of coping capacities, and the learning or gains in and learning or gains in different dimensions, which become articulating elements of a multifaceted
articulating elements of a multi-language composition, in line with understandings of existence and resignification of existence and with the integrative and interdisciplinary resignification with the socio-relational in the form of transmedia narratives.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Resultados de investigación

Author Biographies

Héctor Remigio Cadena García, Corporación Universitaria Minuto de Dios. UNIMINUTO

Máster en Comunicación Educativa, profesor-investigador/grupo de investigación Ambientes de Aprendizaje/Facultad de Educación, UNIMINUTO, Bogotá, Colombia.  hcadena@uniminuto.edu, ORCID: 0000-0002-2034-8413, CvLac:  https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001360200

Beatriz Rodríguez Rincón, Corporación Universitaria Minuto de Dios. UNIMINUTO

Máster en Sistemas Humanos, profesora-investigadora/grupo de investigación Crisálida/Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, UNIMINUTO, Bogotá, Colombia.  bearodriguez@uniminuto.edu, ORCID: 0000-0003-0620-4525, CvLac: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001534463

Paola Yulied Ballén Pulido, Corporación Universitaria Minuto de Dios. UNIMINUTO

Máster en Orientación de currículo académico, profesor-investigador/ Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, UNIMINUTO, Soacha, Colombia. Paola.ballen@uniminuto.edu, ORCID:  0000-0002-0140-2170

Luisa Marcela Garzón Rojas, Corporación Universitaria Minuto de Dios. UNIMINUTO

Graduanda de Trabajadora Social, Auxiliar de investigación/Semillero YSY-/Facultad de Ciencias humanas y Sociales, UNIMINUTO, Soacha, Colombia.  Lgarzonroj2@uniminuto.edu.co

References

Acevedo, J. (09 de 05 de 2020). En tiempo de cuarentena. Bogotá, Colombia.

Ariza-Nieto, I. B. (12 de 04 de 2020). La familia no tiene precio monetario. Bogotá, Bogotá Colombia.

Cadena-Garcia, H. R. (2019). Estratégicas educomunicativas en la reconfiguración identitaria de la comunidad conversa al islam de la escuela Imam Yafar As Sidiq de la ciudad de Bogotá, Colombia. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Cadena-García, H. R., & Miranda-Moreno, V. M. (2019). Artes, espiritualidad y génesis creativa: una experiencia en lo educativo. En C. I. MINCULTURA, Memorias del III Simposio Regional de Educación Artística (págs. 73-97). Ibagué: Corporación IMA - MINCULTURA. doi:10.11144

Camacho- Ariza, F. (26 de 05 de 2020). La verdadera contingencia. Boogotá, Colombia.

Carrasquilla-Rueda, L. N. (26 de 05 de 2020). Abstractas perspectivas. Boogotá, Colombia.

De la Torre-Espinosa, M. (2019). Reflecting worlds: noción de mundo transmedia aplicada al género documental. Arbor, 195(794), a529-a529. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2019.794n4003

Fatjó, J., García, E., Darder, P., Argüelles, J., & Bowen, J. (2020). El vínculo con los perros y con los gatos durante el estado de alarma por la pandemia de COVID-19 en España. Derecho Animal (Forum of Animal Law Studies) , 152. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/da.544

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. New York: Convergence.

Jenkins, H., Herr-Stephenson, B., Alper, M., & Reilly, E. (2013). T for Transmedia: Learning through transmedia play. Los Angeles y New York: Annenberg Innovation.

Juez-Diaz, N. C. (17 de 05 de 2020). Whoopy el testigo de una gran enseñanza. Bogotá, Colombia.

Prieto-León, J. A. (10 de 2020). Tiempos de Cuarentena. Obtenido de sites.google.com/uniminuto.edu.co/blockdefotografaalejo92/: https://sites.google.com/uniminuto.edu.co/blockdefotografaalejo92/tiempos-de-cuarentena

Romo, D. F. (2020). Bienvenidos a la Sociedad del COVID: miedos, otredad y abrazos. Hacia una comprensión de la nueva convivencia social. Centro de Estudios Sobre Violencia Social Aplicado.

Salguero-Chona, M. C. (20 de Mayo de 2020). Molly y yo. Molly y yo. Bogotá, Bogotá Colombia.

Señal Colombia. (2021). Qué es y como hacer una transmedia. Obtenido de http://proyecta.senalcolombia.tv/guias: http://proyecta.senalcolombia.tv/guias/que-es-y-como-hacer-un-transmedia

Suárez-Moreno, J. (27 de 05 de 2021). Una sociedad en agonía. Bogotá, Colombia.

Universidad de Malaga. (2020). Libro Blanco Español en I+D+i y ciencia en videojuegos 2020. Malaga: UMA. Editoria Universidad de Malaga.

Universidad-de-la-Laguna (Dirección). (2018). 3.4 Investigación basada en las artes [Película]. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=GTXKnrptxJA

Valentina, E. (25 de 05 de 2020). El aislamiento me enseñó a valorar. Bogotá, Colombia.