Critical Thinking and Society: Notes from Educational Practice Critical Thinking and Society: Notes from Educational Practice

Main Article Content

José Miguel Segura Gutiérrez
Heraldi F. Torres
Sonia Torres Ladino

Abstract

The present text tries to serve as a mechanism of catharsis in the face of the uncertainty that the current time brings to the personal and work spheres of the subjects. Hence, the reflection is based on an interdisciplinary bibliographic review on critical thinking; as a constitutive element of education, with a view to accounting for the invisible, tacit and productive consensus, in which life moves in these times. A scenario, where materialism and hyperautonomy have favored the fragilization of the subject, as a product of the exaltation of individualism and material accumulation, which makes the consumer society, even impacting on their learning process and citizen and professional training. And whose most devastating effect is in the activation of a management model based on instruments in the subject -of the means, not ends-, which ends up showing how ephemeral and controlled our existence is.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Artículos de reflexión

Author Biographies

José Miguel Segura Gutiérrez , Universidad de los Llanos

Magíster en Desarrollo Educativo y Social (Universidad
Pedagógica Nacional-Cinde). Especialista en Gerencia Social (Corporación Universitaria
Minuto de Dios), Administrador Público (Escuela Superior de administración
Pública-ESAP) con Mención en Historia (Universidad del Rosario). Profesor Universidad
Cooperativa de Colombia (Campus Villavicencio). Orcid: https://orcid.org/0000-0001-
6679-5895. Correo electrónico: jose.segurag@campusucc.edu.co

Heraldi F. Torres, Universidad de los Llanos

Economista (Universidad de los Llanos), Especialista en Administración
de Negocios (Universidad de los Llanos). Consultor independiente. Orcid: https://
orcid.org/0000-0001-8751-0190. Correo electrónico: hftorres@unillanos.edu.co

Sonia Torres Ladino, Universidad de los Llanos

Magíster en Gestión de la Tecnología Educativa (Universidad de
Santander), Especialista en Salud Familiar (Universidad de los Llanos), Licenciada en
Pedagogía Infantil (Universidad de los Llanos). Docente en la Corporación Universitaria
Minuto de Dios. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2623-2534 Correo electrónico:
sonia.torresl@uniminuto.edu

References

Arciniegas, T. (2009). El árbol triste. Sm ediciones.

Araujo, K. (2020). Pandemia: desafíos al pensamiento crítico. En B. Bringel, & G. Pleyers. (Eds). Alerta global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia (pp.353-362). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales- Asociación Latinoamericana de Sociología. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20200826014541/Alerta-global.pdf

Bezanilla, M., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S., y Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos, 44(1), 89-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089

Bringel, B & Pleyers, G. (eds). (2020). Alerta global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales- Asociación Latinoamericana de Sociología- Asociación Internacional de Sociología. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20200826014541/Alerta-global.pdf

Castro, R.; Franco, D. y Villacis, P. (2008). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Revista Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202018000100336&script=sci_abstract&tlng=en

De Sousa Santos, B. (2021). Descolonizar la Universidad: el desafío de la justicia cognitiva global. CLACSO. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/09/Descolonizar-universidad.pdf

Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿qué es y por qué es importante? Chicago: Loyola University.

Gravante, T. & Poma, A. (2020). Romper con el narcisismo: emociones y activismo de base durante la pandemia. En B. Bringel, & G. Pleyers. (Eds). Alerta global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia (pp.209-218). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales- Asociación Latinoamericana de Sociología- http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20200826014541/Alerta-global.pdf

Han, B.C (2012). La expulsión de lo distinto. Herder.

Han, B. C. (2017). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Editorial Herder.

Hirtt, N. (2003). Au Nord Comme au Sud. L’offensive des Marches sur L’Université. Alternatives Sud, 10(3), 9-31.

Leela-Bhansali, S. (20025). Black. [Pelicula]. Applause Entertaiment; SLB Films

Lipovetsy, G. (1980). Monument Interdit. Le debat 4.

Lipovetsy, G y Charles, S. (2014). Los tiempos hipermodernos. Anagrama

López Aymes, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, 22, 41-60.

Núñez-López, S., Ávila-Palet, J. E., & Olivares-Olivares, S. L. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista iberoamericana de educación superior, 8(23), 84-103. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000300084&lng=es&tlng=es.

Ordoñez-Días, L. (2006). Universidad, humanismo y educación de masas. Reportes de investigación 69, 5-23. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/3761/Doc%2069%20Universidad.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Pierce, Ch. (1987). El hombre. Un signo. Crítica

Sábato, E. (2000). La resistencia. Seix Barral

Saiz, C., & Rivas, S. (2008). Intervenir para transferir en pensamiento crítico. Praxis, 10(13), 129-149.

Saramago, J. (2003). Manual de pintura y caligrafía. Alfaguara.

Segura-Gutiérrez, J.M. y Pardo-Carrillo, O. (2019). Te quiero para mí. El amor en el plano capital. Revista Kavilando, 11(2), 530-540. https://www.kavilando.org/revista/index.php/kavilando/article/view/365

Sorela, P. (1997). Viajes de Niebla. Alfaguara.

Tamayo, O. E., Zona, R., & Loaiza, Y. E. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133.

Wright-Mills, Ch. (1959). La imaginación sociológica. Fondo de Cultura Económica.