Critical Thinking and Society: Notes from Educational Practice Critical Thinking and Society: Notes from Educational Practice
Main Article Content
Abstract
The present text tries to serve as a mechanism of catharsis in the face of the uncertainty that the current time brings to the personal and work spheres of the subjects. Hence, the reflection is based on an interdisciplinary bibliographic review on critical thinking; as a constitutive element of education, with a view to accounting for the invisible, tacit and productive consensus, in which life moves in these times. A scenario, where materialism and hyperautonomy have favored the fragilization of the subject, as a product of the exaltation of individualism and material accumulation, which makes the consumer society, even impacting on their learning process and citizen and professional training. And whose most devastating effect is in the activation of a management model based on instruments in the subject -of the means, not ends-, which ends up showing how ephemeral and controlled our existence is.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Araujo, K. (2020). Pandemia: desafíos al pensamiento crítico. En B. Bringel, & G. Pleyers. (Eds). Alerta global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia (pp.353-362). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales- Asociación Latinoamericana de Sociología. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20200826014541/Alerta-global.pdf
Bezanilla, M., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S., y Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos, 44(1), 89-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Bringel, B & Pleyers, G. (eds). (2020). Alerta global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales- Asociación Latinoamericana de Sociología- Asociación Internacional de Sociología. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20200826014541/Alerta-global.pdf
Castro, R.; Franco, D. y Villacis, P. (2008). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Revista Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202018000100336&script=sci_abstract&tlng=en
De Sousa Santos, B. (2021). Descolonizar la Universidad: el desafío de la justicia cognitiva global. CLACSO. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/09/Descolonizar-universidad.pdf
Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿qué es y por qué es importante? Chicago: Loyola University.
Gravante, T. & Poma, A. (2020). Romper con el narcisismo: emociones y activismo de base durante la pandemia. En B. Bringel, & G. Pleyers. (Eds). Alerta global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia (pp.209-218). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales- Asociación Latinoamericana de Sociología- http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20200826014541/Alerta-global.pdf
Han, B.C (2012). La expulsión de lo distinto. Herder.
Han, B. C. (2017). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Editorial Herder.
Hirtt, N. (2003). Au Nord Comme au Sud. L’offensive des Marches sur L’Université. Alternatives Sud, 10(3), 9-31.
Leela-Bhansali, S. (20025). Black. [Pelicula]. Applause Entertaiment; SLB Films
Lipovetsy, G. (1980). Monument Interdit. Le debat 4.
Lipovetsy, G y Charles, S. (2014). Los tiempos hipermodernos. Anagrama
López Aymes, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, 22, 41-60.
Núñez-López, S., Ávila-Palet, J. E., & Olivares-Olivares, S. L. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista iberoamericana de educación superior, 8(23), 84-103. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000300084&lng=es&tlng=es.
Ordoñez-Días, L. (2006). Universidad, humanismo y educación de masas. Reportes de investigación 69, 5-23. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/3761/Doc%2069%20Universidad.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Pierce, Ch. (1987). El hombre. Un signo. Crítica
Sábato, E. (2000). La resistencia. Seix Barral
Saiz, C., & Rivas, S. (2008). Intervenir para transferir en pensamiento crítico. Praxis, 10(13), 129-149.
Saramago, J. (2003). Manual de pintura y caligrafía. Alfaguara.
Segura-Gutiérrez, J.M. y Pardo-Carrillo, O. (2019). Te quiero para mí. El amor en el plano capital. Revista Kavilando, 11(2), 530-540. https://www.kavilando.org/revista/index.php/kavilando/article/view/365
Sorela, P. (1997). Viajes de Niebla. Alfaguara.
Tamayo, O. E., Zona, R., & Loaiza, Y. E. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133.
Wright-Mills, Ch. (1959). La imaginación sociológica. Fondo de Cultura Económica.