Citizen training in the speech of inclusive education. A critical analysis.
Main Article Content
Abstract
The study makes a pragmatic and semantic analysis of the inclusive education discourse; from a critical perspective, allowing to identify discursive elements that account for the instrumentalization, psychologization and homogenization of which the population with disabilities is the object, prioritizing an adaptive behavior, guided by learning goals, associated with the accumulation of content, which is confirmed by establishing relationships with those raised by members of the educational community. Therefore, it is concluded that this discourse involves practices of exclusion within the same institutions.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Barcena. F.& Mélich. J. (2014). La educación como acontecimiento ético: Natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Castel, R. (1997). Metamorfosis de La Cuestión Social. Madrid: Paidós Ibérica.
Dijk. V. (1980). El análisis crítico del discurso. Argumento. Anthropos (Barcelona), 186, 1999. 23-36.Recuperado de ttp://www.discursos.org/oldarticles/El%20an%E1lisis%20cr%EDtico%20del%20discurso.pdf
Freire. P. (2005). Pedagogía del oprimido. México D.F.: Siglo xxi.
Gentili, P. (2001). La exclusión y la escuela: el apartheid educativo como política de ocultamiento. Revista Docencia, 15, 4-11. Recuperado de http://www.lasociedadcivil.org/wp-content/uploads/2014/11/gentili.pdf
Giroux, H. (1992). Teoría y resistencia en educación: una pedagogía para la oposición. Buenos Aires: Siglo xxi.
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Revisión nacional 2015 de la Educación para Todos. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002300/230024S.pdf
Skliar, C. (2002). Y si el otro no estuviera ahí?: notas para una pedagogía (improbable) de la diferencia. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires: Noveduc
Sobre la Educación, F. M. (2000). Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Foro Mundial sobre la Educación Dakar, 26-28. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121117s.pdf
Soler, S. (2011). Análisis crítico del discurso de documentos de política pública en educación. Forma y Función, 24(1), 75-105.Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/219/21922416005.pdf
Soler, S (2008). Pensar la relación análisis crítico del discurso y educación. El caso de la representación de indígenas y afrodescendientes en los manuales escolares de ciencias sociales en Colombia. Revista Discurso y Sociedad, 2(3), 642-678. Recuperado de http://www.dissoc.org/ediciones/v02n03/DS2%283%29Soler.html
Soler, S (2006).Racismo discursivo de élite en los textos escolares de ciencias sociales en Colombia. Revista de Investigación, 6(2), 255-260. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/952/95260212.pdf
Stecher, A. (2010). El análisis crítico del discurso como herramienta de investigación psicosocial del mundo del trabajo. Discusiones desde América Latina. Universitas Psychologica, 9(1), 93-107. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/308/426
UNESCO (2009) Directrices sobre políticas de inclusión en la Educación. organización de las naciones unidas para la educación, la ciencia y la cultura. Ginebra. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.pdf
Wodak, R.& Meyer, M. (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona:. Gedisa.