Análisis de las subjetividades, los sujetos e identidades aportes a los estudios sociales desde las tesis de posgrado

Main Article Content

Olga Marlene Sánchez Moncada

Abstract

This article is product of an investigation that analyzes the theses of the Master's Degree in Social Studies-MES of the National Pedagogical University- UPN in the period 2008-2019, based on the review of the research problems, the theoretical and methodologies, the main results and emerging research aspects, and identify their relationships with contemporary social theories and their contributions to social studies; methodologically, it worked from documentary research and critical content analysis. For purposes of information analysis, the theses are classified into three thematic axes: subjectivities, memory and territory, in this article the first axis is reported. An analytical balance and conclusions were derived from the investigative process, in which the contributions of the theses of the MES to social studies are exposed, their relations with contemporary social theories, while a critical interpretation of these relations is presented to the light of postmodern positions and cultural studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Resultados de investigación

Author Biography

Olga Marlene Sánchez Moncada, Autora

Docente, Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Pedagógica Nacional.

References

Diaz, C. y Sime, L. (2016). Las tesis de doctorado en educación en el Perú: un perfil de la producción académica en el campo educativo. Revista Peruana de Investigación Educativa (8), 5-40. http://revistas.siep.org.pe/index.php/RPIE/article/view/66 DOI: https://doi.org/10.34236/rpie.v8i8.66

Foucault, M. (1981). “Subjetividad y verdad”, Anuario del Colegio de Francia (81), “Histoire des Systémes de Pensé”, París: Colegio de Francia, p. 385 -389

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores

Gutiérrez, N. y Barrón, M. (2008). Tesis de posgrado en educación en el estado de Morelos. Temas y ámbitos de estudio. En Perfiles educativos (122), p. 78-93 . Ciudad de México DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2008.122.60782

Hall, S. (2003). Introducción: ¿Quién necesita «identidad»? En: S. Hall & P. du Gay (Eds.) Cuestiones de identidad cultural, p. 13-39. Buenos Aires: Amorrortu

Jaramillo, J. (2022). La interdisciplinariedad en ciencias sociales y humanas. Rutas de comprensión y experiencia práctica. En: Sánchez, O., Mazzini, M., De Mori, G. (2022). Teología Práctica e interdisciplinariedad. Bogotá-Editorial Universidad Pontificia Javeriana

Pedraza, Z (2010). La tarea subjetiva. En Actualidad del sujeto, p. 11-18, Bogotá: Universidad del Rosario

Restrepo E. (2005) Identidades: planteamientos teóricos y sugerencias metodológicas para su estudio. En: Jangwa Pana (5), p. 24-35

Restrepo E. (2020). Sujeto de la nación y otrerización”. En Tabula Rasa (34), p. 271 - 288 DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.n34.13

Serna, A. (2011). “Sobre la naturaleza de los estudios sociales”. En: Esfera, Vol. 1, N° 1. Enero – Junio, pp.59 – 71