Enhancement of teacher participation in self-management of problem-solving strategies.
Main Article Content
Abstract
The study had the aim of enhancing teachers' participation in the self-management of strategies for solving school conflicts in an Institution in the City of Pasto. A qualitative paradigm was considered, with a critical-social approach and an action-research design, which allowed the proximity to the reality of the target population. Furthermore, semi-structured interviews, participant observation, and focus group were used to collect data and information for the current research. The main results revealed how teachers participate before the intervention, their problem-solving strategies, their motivation, and their vocation to be teachers. As well as the awareness to be active agents in school mediation processes and the creation of different strategies for solving the conflicts. Finally, It concludes that the teachers enhanced their participation during the research process, demonstrating self-management, leadership, and active participation, in the seek for innovative and adequate solutions for the conflicts that could happen among students and in that way to contribute to the improvement of healthy school coexistence.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Aguilar, S., y Barroso, J. (2015). La Triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (47), 73-88. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Alvarado, L., y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens: Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41011837011
Cataldo, A., y Zambra, L. (2016). Usando investigación-Acción para unir la práctica con la teoría en sistemas. Examinando cualitativamente la teoría de adopción de tecnología en una pyme. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 26(60), 147-160. doi: http://dx.doi.org/10.15446/innovar.v26n60.55550 DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v26n60.55550
Giraldo, M. (2005) Modelo de autogestión para el cooperativismo. Cayapa. Revista Venezolana de Economía Social, 5(10), 64-79. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/622/62201005.pdf
Hamui-Sutton, A., y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica, 2(5), 55-60. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000100009&lng=es&tlng=es DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw-Hill. Recuperado de https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Ibarrola-García, S., y Iriarte, C. (2013). La influencia positiva de la mediación escolar en la mejora de la calidad docente e institucional: Percepciones del profesor mediador. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(1), 367-384. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/567/56726350022.pdf
Ley 1090. Código deontológico y bioético. (6 de septiembre de 2006). http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1090_2006.html
Melo, N. (2014). La participación efectiva de docentes y directivos docentes de instituciones educativas en la gestión integral del sistema educativo de Bogotá. SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión, 6(2), 25-36. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/5604/560458749003.pdf DOI: https://doi.org/10.15332/s2145-1389.2014.0002.02
Mendieta, G. (2015). Informantes y muestreo en investigación cualitativa. Investigaciones Andina, 17(30), 1148-1150. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2390/239035878001.pdf
Moneo, S., Moneo, Y., y Ruiz, R. (2018). El uso del castigo como recurso del profesorado del siglo XXI. Análisis de reflexiones docentes en un estudio de casos de 4 centros escolares. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades. 7(1), 44-94. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6737098 DOI: https://doi.org/10.33115/udg_bib/pts.v7i1.22146
Montero, M. (2004) Introducción a la psicología comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos. Editorial Paidós.
Montero, M (2006) Teoría y práctica de la psicología comunitaria: la tensión entre comunidad y sociedad. Editorial Paidós.
Obaco, E. (2020). Competencias docentes para la resolución de conflictos en el ámbito escolar. Educere, 24(77). Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/356/35663240004/html/index.html
Pérez, A. (2017). El sentido de la participación docente en escuelas de tiempo completo. Un estudio de caso. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(2) ,49-66. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/567/56752038004.pdf DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i2.10324
Pérez de Guzmán, V., Amador, L., y Vargas, M. (2011). Resolución de conflictos en las aulas: un análisis desde la Investigación-Acción. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (18), 99-114. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1350/135022618008.pdf DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2011.18.08
Rekalde, I., Vizcarra, M., y Macazaga, A. (2014). La observación como estrategia de investigación para construir contextos de aprendizaje y fomentar procesos participativos. Educación XX1,17(1), 199-220. doi: 10.5944/educxx1.17.1.1074 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10711
Rodríguez, C., Lorenzo, O., y Herrera, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 15(2), 133-154. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415209
Sánchez, P. (2017) La participación, la responsabilidad social y la vida en comunidad como ejes para abordar la intimidación escolar. Pensamiento Psicológico, 15(2), 121-132. doi: https://dx.doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-2.prsv DOI: https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-2.prsv
Torres, E. (2015). Gestión educativa y su relación con la práctica docente en las instituciones educativas emblemáticas de la ciudad de Puno–2014-Perú. Comuni@ cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 6(1), 56-64. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v6n1/a06v6n1.pdf
Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social - Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España: Editorial Síntesis. Recuperado de http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2011/12/Tecnicas-Cualitativas-De-Investigacion-Social-Valles.pdf