Exploration of use of videogames and eSports in University Student Services activities of four Colombian universities.
Main Article Content
Abstract
The video game business, and its competitive Branch, known as eSports, e-Sports or electronic sports, has prospered consistently since the beginning of the 21st century, with the rise and expansion of the Internet. So, videogames played an important part in the growth and relationship with the world of today's university students in Colombia.
Gamification theories stablish the basic elements of video games can be used for teaching, due to the number of skills developed in the players in a hidden way. These skills were of interest to academics and students from some Colombian universities. For this reason, they prepared projects, defended them against videogame´s preconceptions run them out to demonstrate interesting results.
This article presents the results of interviews with four representatives of Student Services departments of Colombian universities, who decided to use videogames and eSports as part of their activities for teachers, students, and administrative staff; the motivations, problems, results, and perspectives of each project were investigated, to get the value of using videogames for more institutions in Colombia.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Bascón Seda, A., & Ramírez Macías, G. (2020). ¿Son los eSports un deporte? El término "deporte" en jaque. doi:https://doi.org/10.22456/1982-8918.97363 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.97363
Beltrán, P. (2021). Deportes electrónicos y vida universitarios. Obtenido de DECA - Decanatura de Estudiantes Universidad de Los Andes: https://decanaturadeestudiantes.uniandes.edu.co/deportes-electronicos-y-vida-universitarios
El presidente de la República de Colombia. (2010). Decreto 1295 de 2010, por el cual se reglamenta el registro calificado de que trata la Ley 1188 de 2008 y la oferta y desarrollo de programas académicos de educación superior. Obtenido de Sistema único de Información Normativa - Juriscol: https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1261393
Gonzalez Barahona, K., & Moreno Ortiz, D. (2021). Castle Code - prototipo de videojuego educativo como material didáctico para el aprendizaje de la programación. Obtenido de Tesis de pregrado. Licenciatura en Electrónica: http://upnblib.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/13470
lgw.gg. (2021). El equipo de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas “UPC” es el campeón de la AMD Red League University Challenge. Obtenido de https://www.lgw.gg/team-upc-es-el-campeon-de-la-amd-red-league-university-challenge/
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Lineamientos de políticas de Bienestar para instituciones de Educción Superior. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360314_recurso.pdf
Nova et Vetera. (2022). E-Sports y videojuegos: oportunidades y desafíos para Colombia. Obtenido de Universidad del Rosario: https://urosario.edu.co/noticias/e-sports-y-videojuegos-oportunidades-y-desafios-para-colombia-1593
Real Academia Española. (s.f.). Deporte. Obtenido de Diccionario de la lengua española (2001): https://www.rae.es/drae2001/deporte
Sanchez, F. d. (03 de Abril de 2023). La Universidad de Granada participa en la competición universitaria más importante de 'esports'. (F. d. Sanchez, Ed.) Granada Hoy. Obtenido de https://www.granadahoy.com/canal_universidad/Universidad-Granada-competicion-universitaria-importante-esports_0_1773123100.html
Sanchez, K. S. (s.f.). ¡Los Esports se toman el Poli! Obtenido de Polotécnico GranColombinao: https://www.poli.edu.co/noticias/los-esports-se-toman-el-poli
Universidad Antonio Nariño. (2019). Los eSports 2019-1 en la UAN sube de nivel.
Universidad Católica de Colombia. (2021). Segunda Liga Universitaria E-Sports 2. Obtenido de Bienestar Universitario: https://www.ucatolica.edu.co/portal/segunda-liga-universitaria-e-sports-2/
Universidad de Antioquia. (2020). Noticias 2020. Obtenido de Actualidad para tu bienestar: https://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/generales/interna/!ut/p/z0/fYzBCsIwEES_xqNsDFLrMRQRSk8K0u5F1iboakzaJhU_31RB8OJt3vBmAKEGdPTgM0X2jmziBrNjvi7kQi1Ftd2VhVBZoTar_aGSuYQS8L-QHvja96gAW--ieUaoOz9EsqM2NBMUfuni7-aTT2ycCZGGqX5vHWsfJrKceu1TbONIljXp-VeH7obN
Universidad de Antioquia. (s.f.). Participa en el segundo torneo de eSports de la Facultad. Obtenido de http://200.24.17.24:10039/wps/portal/udea/web/generales/interna/!ut/p/z0/xVLRTsIwFP0VeOCx6TYIjMdlooZAUEnM7Iu5dGVc3drSdih-vd0MREwkMTHhqb3tueec3HMpoxllEnZYgEMlofT1Exs-x-M0CpNBMLt5mKZBMkyTyWj5OIviiE4p-xVwd3U_ahjwZbtlCWVcSSfeHc20Mg7KOhfQC8CeVhtVicMdpXXoat566Q
Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. (2022). Utadeo te acerca al mundo virtual y los E-Sports. Obtenido de https://www.utadeo.edu.co/es/noticia/novedades/home/1/utadeo-te-acerca-al-mundo-virtual-y-los-e-sports
Universidad del Norte. (s.f.). eSPorts Uninorte. Obtenido de Bienestar Universitario: https://www.uninorte.edu.co/web/bienestar-universitario-2/e-sports
Universidad EAFIT. (s.f.). Asignatura Bienestar Universitario (BU). Obtenido de Deportes y recreación / Servicios.: https://www.eafit.edu.co/bienestar-universitario/deportes/servicios/Paginas/asignatura-bu.aspx
Universidad Peruana de Ciencias aplicadas. (2023). Taller de Fundamentos de eSPorts virtual. Obtenido de Vida Universitaria: https://blogs.upc.edu.pe/vida-universitaria/2023/03/09/taller-de-fundamentos-de-e-sports-virtual-2/
Universidad Santiago de Cali. (2022). La Universidad Santiago de Cali fomenta los E-Sports como innovación académica y digital. Obtenido de https://www.usc.edu.co/index.php/noticias/item/7598-la-universidad-santiago-de-cali-fomenta-los-e-sports-como-innovacion-academica-y-digital
University of Michigan - Flint. (s.f.). M Flint eSports. Obtenido de https://clubs.umflint.edu/esports/
Wagner, M. (2008). On the Scientific Relevance of eSports. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/220968200_On_the_Scientific_Relevance_of_eSports