Reflection on the power dynamics in the classroom: the teacher-student relationship. A case study

Main Article Content

Nicolas Alexander Londoño Osorio
Héctor Betancur Giraldo
José Fernando Saldarriaga Montoya
Nelson Mauricio Ruiz Sandoval

Abstract

From a qualitative research approach, where the case study carried out at the Gonzalo Restrepo Jaramillo Educational Institution in the city of Medellín was used, a research exercise into the power relations in the classroom and the teacher-student relationship. In this sense, the classroom as a space of knowledge, allows various situations to materialize that revolve around ensuring power and achieving control by some of the actors who act as antagonists or sympathizers, interacting on the same stage. Finally, the results and conclusions identify and classify the type of relationship between the mentioned actors in terms of power. This is how this research contributes to the understanding of the dynamics existing in the teacher-student relationship and that are materialized and executed in the daily life of the educational exercise.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Artículos de investigación

References

Aguilar, H. (2007). La performatividad o la técnica de la construcción de la subjetividad. Revista Borradores, 7, 1-9.

Antoni, E; Pagura, J; Quaglino, M. (2000). Análisis de la constitución del sujeto pedagógico a través de técnicas factoriales simples y múltiples. Magisterio del Rio de la Plata.

Austin, J. (1962). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.

Betancur Giraldo, H. (2018). Enseñanza-aprendizaje con prospectiva de paz en la formación policial. Ratio Juris, 13(26), 145- 160. https://publicaciones.unaula.edu.co/index.php/ratiojuris/article/view/514/681 DOI: https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a6

Buchheim, Hans. (1985). Política y poder, trad. de Carlos de Santiago, Alfa.

Camacaro de Suárez, Z. (2008). La interacción verbal alumno-docente en el aula de clase (un estudio de caso). Laurus, 14(26), 189-206.

Candela, A, (2001). Poder en el Aula: una construcción situacional.

Discurso, Teoría y Análisis, 23(24), 139-157

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza.

Corsi, J. y Peyrú, M. (2003). Violencias sociales. Ariel.

Delamont, S. (1985). La interacción didáctica. Entimema.

Deleuze, G. (1987). Foucault. Paidós. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350252004

Derrida, J. (1974). Los márgenes de la filosofía. Cátedra

Domenach, J. (1981). La violencia y sus causas. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la cultura (Unesco).

Fernández, C. (2002). Observación y auto observación de clase. Cervantes 2.

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. (T. del Amo, Trad.). Morata.

Foucault, M. (1978). Vigilar y castigar. Siglo xxi.

Foucault, M. (1992a). Microfísica del poder. La piqueta.

Foucault, M. (1992b). El orden del discurso. Tusquets.

Foucault, M. y Jordá, J. (1999). Esto no es una pipa: ensayo sobre Magritte. Anagrama.

Fullat, O. (2000). Educación, violencia y erótica. La Tarea, 2, 13-14.

Galeano, M. y Vélez, O. (2002). Estado del arte sobre fuentes documentales en investigación cualitativa. Universidad de Antioquia.

Gómez Vahos, L. E., Muriel Muñoz, L. E. y Londoño-Vásquez, D.A. (2019). Prácticas evaluativas en la escuela. Una ruta pedagógica hacia la construcción de aprendizajes significativos. Aletheia, 11(1), 37-68. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/547 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.11.1aletheia.37.68

Kaplan, C. V. (1992). Buenos y malos alumnos. Descripciones que predicen. Aiqué.

Lawrence, A. y Susan, G. (2002). Cartografía de la mente. Gedisa.

Luhmann, N. (1995). Poder. Anthropos.

Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa.

Trillas. Rodríguez Soto, J. R. y Hernández Sánchez, J. (2019). Los principios cooperativos desde el dilema ético y el grado de aplicabilidad. Aletheia, 11(1), 107-124. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/550 DOI: https://doi.org/10.11600/21450366.11.1aletheia.107.124

Rueda, M. (1991). El aula universitaria: aproximaciones metodológicas. Universidad Nacional Autónoma.

Stubbs, M, y Delamont, S. (1978). Las relaciones maestro alumno. Oikos-Tau.

Weber, M. (1992). Economía y sociedad. Fondo de Cultura Económica.

Young, M. (1971). Knowledge and control: New directions for the sociology of education. Collier-Macmillan.