Inclusión, una mirada hacia la comprensión de las voces de los docentes
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Abendaño, B, & Vidarte, J. (2017). Representaciones sociales sobre la discapacidad de profesionales de la salud. (Tesis de Posgrado, Universidad Autónoma). Cartagena. Recuperado de http://repositorio.autonoma.edu.co/jspui/handle/11182/20
Alvarado S, Gómez A, Ospina M, Ospina, H. (2014). Revista Nómadas. Colombia, (40), 207-219.Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-75502014000100014&script=sci_abstract&tlng=es
Arias-Cardona, A.M. & Alvarado-Salgado, S.V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181
Bonilla J, (2014). Significados de la violencia escolar de los estudiantes de una Institución Educativa del Municipio de Puerto Tejada. (Tesis de pregrado, Universidad del Valle del Cauca). Recuperado de https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/13291/0540604.pdf?sequence=1
Betancur J, López C, Arcila W. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), Universidad de Caldas. Vol. 14(1), 15-32 Recuperado de http://latinoamericana.ucaldas.edu.co/downloads/Latinoamericana14(1) 2.pdf
Caicedo K, Solano S, Manzo F, Fierro S, Escobar J. (2015). Las huellas vitales del personal de apoyo y su influencia en la transformación de las prácticas pedagógicas. (Trabajo de grado, Maestría en Educación desde la Diversidad). Popayán. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/handle/6789/2556
Creswell J.W (1998) Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Sage Publications
Contreras, J. (2002). Educar la mirada... y el oído Percibir la singularidad y también las posibilidades. Cuadernos de pedagogía, 3(11), 61-65. Recuperado de https://sonialayola.files.wordpress.com/2010/05/did2_20percibirsig3.pdf
Cifuentes, P. y Andrés, J. (2018). Formación de maestros en prácticas pedagógicas inclusivas. (Tesis para Licenciatura Educación Especial, Universidad Pedagógica Nacional). Bogotá. DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.10.469.2012
Erazo A, Muñoz C, Salcedo J. (2016). La educación inclusiva para la transformación de barreras a oportunidades desde los patrones culturales y las prácticas sociales. Universidad de Manizales. Nariño. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/handle/6789/2757
Flores V, Cedillos I, Romero S. (2017) Prácticas inclusivas en la formación docente en México de la Universidad de San Luis, Potosí, 23(1), 39-56. DOI: Recuperado de https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.03
Jodelet, D. (1993). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici, Psicología Social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Buenos Aires: Paidós.
Medina, M, Ortiz L, Romero M. (2015) Representaciones sociales de la discapacidad en la comunidad indígena Nasa. (Tesis de Pregrado, Universidad del Valle). Caloto-Cauca. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/10283/1/CB-0566468.pdf
Mella, O. (1998). Naturaleza y orientaciones teórico-metodológicas de la investigación cualitativa. Recuperado de https://marcoquiroz.files.wordpress.com/2018/08/mella.pdf
Ministerio de Educación de Colombia. (2006-2007). Programa de educación inclusiva con calidad, Antioquia. Recuperado de. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-139912_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación de Colombia. (9 de febrero 2009). Decreto 366, Educación Inclusiva. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-182816.html
Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia. (2018). Sala situacional de las personas con discapacidad. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/sala-situacional-discapacidad-junio-2018.pdf
Molina S. (2007). Los grupos interactivos, una práctica de las comunidades de aprendizaje, para la inclusión del alumnado con discapacidad. (Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona). España. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/31986/SMR_TESIS.pdf?sequence=1Ministerio de Educación de Colombia. (29 de agosto 2017) Ley 1421. Educación Inclusiva. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-381928.html?_noredirect=1
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Organización Mundial de la Salud (2001).Informe sobre la salud en el mundo. Recuperado de https://www.who.int/whr/2001/es/
Política Pública Municipal Población con Discapacidad Colombia. (2015-2014). Alcaldía de Puerto Tejada, Cauca. Recuperado de http://www.puertotejada.gov.co/descargar.php?idFile=14812
Quesada B. (2011). Aproximación al concepto de “alteridad” en lévinas. Propedéutica de una nueva ética como filosofía primera. Fenomenología y política. (3), 394-405. Recuperado de https://www2.uned.es/dpto_fim/InvFen/InvFen_M.03/pdf/25_QUESADA.pdf
Rosano S. (2008). El camino de la inclusión educativa en punta hacienda. (Tesis de Maestría, Universidad de Andalucía, España). Recuperado de https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/34/0050_rosano.pdf;jsessionid=c04e0be0a795de5a704c7011797da61b?sequence=1
Rojas M. (2017). Representaciones sociales de los docentes de Educación Primaria sobre la inclusión de escolares con discapacidad, Venezuela, 3(0), 49-86. ISSN-e 2477-9296. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6296631
Rodríguez I. (2015). Una mirada a las prácticas pedagógicas en la educación inclusiva concepciones y prácticas pedagógicas de las y los docentes frente a la atención de estudiantes con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/879
Skliar, C. (2002). Alteridades y pedagogías. O… ¿Y si el otro no estuviera ahí?. Educación y sociedades. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10851.pdf.
Vesga, L., Pisso, L. y Villaquirán, D. (2016). Exclusión escolar: caso de una niña con parálisis cerebral en una institución educativa urbana marginal de Popayán. Revista Katharsis, (21), 217-240. Recuperado de http://revistas.iue.edu.co/revistasiue/index.php/katharsis/article/view/768
Unesco (1990) conferencia mundial de educación para todos, Tailandia. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/search/N-EXPLORE-f8c227da-e890-4d82-820a-eb1a9ee18599.
Unesco. (1994) Conferencia Mundial sobre necesidades educativas especiales Salamanca, España. Recuperado https://www.educacionespecial.sep.gob.mx/pdf/doctos/3Internacionales/3DeclaracionSalamanca.pdf
Zuluaga, O. (2019). Foucault: una lectura desde la práctica pedagógica.
Recuperado de: https://repositorio.idep.edu.co/handle/001/1645