Serving and giving back can counteract contempt and promote autonomy and subjectivity in Childs and Girls

Main Article Content

David Alejandro Pulido Romero
Néstor Daniel Sánchez Londoño
Oscar Armando Jaramillo García

Abstract

This article reflects on the practices of contempt in educational contexts and their implications for fostering autonomy and subjectivity in both boys and girls. In this regard, this analysis also contributes to the research titled “Serving and returning can counteract contempt and promote autonomy and subjectivity in boys and girls,” conducted in two schools—one rural and one urban—affiliated with the Normal Higher Education Institution of Neiva, Colombia, a region affected by violence and armed conflict. Hermeneutical research serves as the methodological framework for this article, enabling a deeper understanding of belittling practices and serve-and-return interactions in education. It concludes that raising awareness within the educational community about the significance of promoting positive interactions is essential to prevent situations of exclusion and discrimination.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Artículos de investigación

Author Biographies

David Alejandro Pulido Romero, Master's in Education and Human Development. Agreement between the University of Manizales and CINDE Foundation.

Master's student in Education and Human Development at CINDE-University of Manizales. Participant in the research stay for the BPIN 202000010046 project, according to public call No. 01-2022.

Néstor Daniel Sánchez Londoño, International Center for Education and Human Development Foundation. CINDE Foundation

Bachelor's degree in Physical Education, Recreation, and Sports from Universidad Católica de Oriente. Master's in Education and Human Development from CINDE-University of Manizales. Master's in Management from Universidad del Rosario. ORCID https://orcid.org/0000-0002-9536-7424. ndanielocio@gmail.com

Oscar Armando Jaramillo García, International Center for Education and Human Development Foundation. CINDE Foundation

Psychologist from Universidad Católica Popular del Risaralda. Master's from Universidad de Caldas. Master's from Université de Paris XII (Paris-Val-de-Marne). Master's from Universidad de Manizales. Doctorate from the International Center for Education and Human Development Foundation - CINDE. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6580-7847. lider.formacion@cinde.org.co

References

Acevedo Serna, L. A., García Galeano, L. M., & Roldán Cuartas, N. A. (2017). Huellas del menosprecio en la escuela: afectaciones generadas por los docentes. [Tesis de Maestría, Universidad de Manizales].

https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/3232

Ahmed, S., & Mansuy, C. O. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México. Programa Universitario de Estudios de Género.

Bejarano Sanabria, H. C., & Delgado Salazar, R. M. (2017). Reconocimiento de los jóvenes desmovilizados de los grupos armados en Colombia: transiciones y desafíos para las prácticas de orientación escolar. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9 (19), 149-164. doi: 10.11144/Javeriana.m9-19.rjdg, 149-164. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.rjdg

https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/19272/15012

Burga Chávez, M. (2019). Interacciones de calidad de los niños y niñas en la primera infancia. [Tesis de Segunda Especialidad, Universidad Nacional de Tumbes]. https://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/1418

Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., Cruz-Morales, F.

D. R. D. L., & Sangerman-Jarquín, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-09342017000701603 DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v8i7.515

Ministerio de Educación Nacional. (2007). CONPES, Social 109. Política Pública Nacional De Primera Infancia, Colombia por la Primera Infancia. Versión Aprobada. Septiembre 2007. Ministerio de Salud y Protección Social, Ministerio de Educación Nacional, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar.

Duek, C. (2010). Infancia, desarrollo y conocimiento: los niños y niñas y su socialización. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 8(2), 799-808. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v8n2/v8n2a02.pdf DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.8.2.71

Fernández, A., & Vasco, E. (2011). Dinámicas del reconocimiento en las narraciones de jóvenes con discapacidades. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1),467-479.https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/619/341 DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.10.1.619

González Dagua, M. E., & Bastidas Cerón, E. V. (2013). El reconocimiento entre pares de la institución educativa Las Guacas de Corinto departamento del Cauca. [Tesis de Maestría, Universidad de Manizales].

https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/1547?show=full

Guzmán Mora, F. & Vargas Martínez, D. E. (2014). Incidencia de la educación inicial en la construcción de subjetividad en niños y niñas de 3 a 5 años en situación de desplazamiento en un jardín en Bogotá en el sector de Bosa. Psicogente, 17(32), 307-322. http://www.scielo.org.co/pdf/psico/v17n32/v17n32a05.pdf DOI: https://doi.org/10.17081/psico.17.32.458

Hartling M, L., & Luchetta, T. (1999). Humiliation: Assessing the Impact of Derision, Degradation, and Debasement. The Journal of Primary Prevention, 19(4). 259-278. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1022622422521

https://www.researchgate.net/publication/226077133_Humiliation_Assessing_the_Impact_of_Derision_Degradation_and_Debasement#fullTextFileContent

Henao López, G. C., & García Vesga, M. C. (2009). Interacción familiar y desarrollo emocional en niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 7(2), 785-802. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v7n2/v7n2a09.pdf DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.7.2.193

Hermida, J., & Quintana, L. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 16(2), 73-80. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3593031

https://www.redalyc.org/journal/4835/483568603007/483568603007.pdf

Ibáñez S. N. (2002). Las Emociones en el Aula. Estudios pedagógicos, 28, 31-45. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173513847002.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052002000100002

Lankshear, C., & Knobel, M. (2000). Problemas asociados con la metodología de la investigación cualitativa. Perfiles educativos, 22(87), 6-27. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982000000100002

Matijasevic Arcila, M. T. (2015). Experiencias de Reconocimiento y Menosprecio en Campesinas y Campesinos de Caldas. [Tesis de Doctorado, CINDE-Universidad de Manizales]. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/2178/Tesis%20M.T.Matijasevic.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Paidós.

Palanques, M. (2016). Metodología y técnica hermenéutica (curso 2016).

Ángel, P. D. A. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios de filosofía, (44), 9-37. http://www.scielo.org.co/pdf/ef/n44/n44a02.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ef.12633

Presidencia de la República. (2013). Estrategia de Atención Integral a la Primera Infancia, fundamentos políticos, técnicos y de gestión. Imprenta Nacional.

Concha, R. D. (2009). Construcción de subjetividad de las niñas y los niños de 5 y 6 años desde la interacción social cotidiana: estudio de prácticas comunicativas. [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana].

https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/247/comu7.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Reyes Juarez, A. (2008). La escuela secundaria como espacio de construcción de identidades juveniles. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(40), 147-174.

Rueda, P., & Vilarroel, I. (1992). El método Hermenéutico-Dialéctico una estrategia para las ciencias de la conducta. Revista Ciencias de la educación, 3(5), 1-10.

Saquinaula Quinde, J. J. (2022). Fortalecimiento de las interacciones sensibles y receptivas entre maestro-niño para mejorar el desarrollo socioemocional de los niños del Centro de Educación Inicial ABC de Cuenca, en el regreso a las aulas posterior al confinamiento. [Tesis de Maestría, Universidad Casa Grande. Departamento de Posgrado]. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/3341