Serving and giving back can counteract contempt and promote autonomy and subjectivity in Childs and Girls
Main Article Content
Abstract
This article reflects on the practices of contempt in educational contexts and their implications for fostering autonomy and subjectivity in both boys and girls. In this regard, this analysis also contributes to the research titled “Serving and returning can counteract contempt and promote autonomy and subjectivity in boys and girls,” conducted in two schools—one rural and one urban—affiliated with the Normal Higher Education Institution of Neiva, Colombia, a region affected by violence and armed conflict. Hermeneutical research serves as the methodological framework for this article, enabling a deeper understanding of belittling practices and serve-and-return interactions in education. It concludes that raising awareness within the educational community about the significance of promoting positive interactions is essential to prevent situations of exclusion and discrimination.
Downloads
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
References
Acevedo Serna, L. A., García Galeano, L. M., & Roldán Cuartas, N. A. (2017). Huellas del menosprecio en la escuela: afectaciones generadas por los docentes. [Tesis de Maestría, Universidad de Manizales].
https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/3232
Ahmed, S., & Mansuy, C. O. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México. Programa Universitario de Estudios de Género.
Bejarano Sanabria, H. C., & Delgado Salazar, R. M. (2017). Reconocimiento de los jóvenes desmovilizados de los grupos armados en Colombia: transiciones y desafíos para las prácticas de orientación escolar. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9 (19), 149-164. doi: 10.11144/Javeriana.m9-19.rjdg, 149-164. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.rjdg
https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/19272/15012
Burga Chávez, M. (2019). Interacciones de calidad de los niños y niñas en la primera infancia. [Tesis de Segunda Especialidad, Universidad Nacional de Tumbes]. https://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/1418
Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., Cruz-Morales, F.
D. R. D. L., & Sangerman-Jarquín, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-09342017000701603 DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v8i7.515
Ministerio de Educación Nacional. (2007). CONPES, Social 109. Política Pública Nacional De Primera Infancia, Colombia por la Primera Infancia. Versión Aprobada. Septiembre 2007. Ministerio de Salud y Protección Social, Ministerio de Educación Nacional, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar.
Duek, C. (2010). Infancia, desarrollo y conocimiento: los niños y niñas y su socialización. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 8(2), 799-808. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v8n2/v8n2a02.pdf DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.8.2.71
Fernández, A., & Vasco, E. (2011). Dinámicas del reconocimiento en las narraciones de jóvenes con discapacidades. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1),467-479.https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/619/341 DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.10.1.619
González Dagua, M. E., & Bastidas Cerón, E. V. (2013). El reconocimiento entre pares de la institución educativa Las Guacas de Corinto departamento del Cauca. [Tesis de Maestría, Universidad de Manizales].
https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/1547?show=full
Guzmán Mora, F. & Vargas Martínez, D. E. (2014). Incidencia de la educación inicial en la construcción de subjetividad en niños y niñas de 3 a 5 años en situación de desplazamiento en un jardín en Bogotá en el sector de Bosa. Psicogente, 17(32), 307-322. http://www.scielo.org.co/pdf/psico/v17n32/v17n32a05.pdf DOI: https://doi.org/10.17081/psico.17.32.458
Hartling M, L., & Luchetta, T. (1999). Humiliation: Assessing the Impact of Derision, Degradation, and Debasement. The Journal of Primary Prevention, 19(4). 259-278. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1022622422521
Henao López, G. C., & García Vesga, M. C. (2009). Interacción familiar y desarrollo emocional en niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 7(2), 785-802. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v7n2/v7n2a09.pdf DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.7.2.193
Hermida, J., & Quintana, L. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 16(2), 73-80. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3593031
https://www.redalyc.org/journal/4835/483568603007/483568603007.pdf
Ibáñez S. N. (2002). Las Emociones en el Aula. Estudios pedagógicos, 28, 31-45. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173513847002.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052002000100002
Lankshear, C., & Knobel, M. (2000). Problemas asociados con la metodología de la investigación cualitativa. Perfiles educativos, 22(87), 6-27. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982000000100002
Matijasevic Arcila, M. T. (2015). Experiencias de Reconocimiento y Menosprecio en Campesinas y Campesinos de Caldas. [Tesis de Doctorado, CINDE-Universidad de Manizales]. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/2178/Tesis%20M.T.Matijasevic.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Paidós.
Palanques, M. (2016). Metodología y técnica hermenéutica (curso 2016).
Ángel, P. D. A. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios de filosofía, (44), 9-37. http://www.scielo.org.co/pdf/ef/n44/n44a02.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ef.12633
Presidencia de la República. (2013). Estrategia de Atención Integral a la Primera Infancia, fundamentos políticos, técnicos y de gestión. Imprenta Nacional.
Concha, R. D. (2009). Construcción de subjetividad de las niñas y los niños de 5 y 6 años desde la interacción social cotidiana: estudio de prácticas comunicativas. [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana].
https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/247/comu7.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Reyes Juarez, A. (2008). La escuela secundaria como espacio de construcción de identidades juveniles. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(40), 147-174.
Rueda, P., & Vilarroel, I. (1992). El método Hermenéutico-Dialéctico una estrategia para las ciencias de la conducta. Revista Ciencias de la educación, 3(5), 1-10.
Saquinaula Quinde, J. J. (2022). Fortalecimiento de las interacciones sensibles y receptivas entre maestro-niño para mejorar el desarrollo socioemocional de los niños del Centro de Educación Inicial ABC de Cuenca, en el regreso a las aulas posterior al confinamiento. [Tesis de Maestría, Universidad Casa Grande. Departamento de Posgrado]. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/3341